eigendomsoverdracht en extra kosten gemene delen

din
Topic Starter
Berichten: 4

eigendomsoverdracht en extra kosten gemene delen

#1 , 10 jul 2008 17:36

We hebben een appartement (herverkoop) gekocht en de eigendomsoverdracht was op 16 juni 2008.

Via de syndicus hoorden we dat er in de algemene vergadering van 10 mei jl. beslist werd om werken aan het dak te laten uitvoeren.
Die werken werden ondertussen uitgevoerd - de precieze datum van uitvoering van deze werken heb ik niet.

Volgens de syndicus is de factuur opeisbaar aan ons als nieuwe eigenaar.
De afrekening hiervoor werd ons ondertussen reeds toegestuurd.

Onze vraag is, dienen wij die kosten te dragen of is dit nog een kost voor de vorige eigenaar daar de beslissing (10 mei jl.) en wellicht de uitvoering van de werken gebeurd zijn voor de eigendomsoverdracht op 16 juni jl.

Dank voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 11 jul 2008 08:53

We hebben een appartement (herverkoop) gekocht en de eigendomsoverdracht was op 16 juni 2008.

Via de syndicus hoorden we dat er in de algemene vergadering van 10 mei jl. beslist werd om werken aan het dak te laten uitvoeren.
Die werken werden ondertussen uitgevoerd - de precieze datum van uitvoering van deze werken heb ik niet.

Volgens de syndicus is de factuur opeisbaar aan ons als nieuwe eigenaar.
De afrekening hiervoor werd ons ondertussen reeds toegestuurd.

Onze vraag is, dienen wij die kosten te dragen of is dit nog een kost voor de vorige eigenaar daar de beslissing (10 mei jl.) en wellicht de uitvoering van de werken gebeurd zijn voor de eigendomsoverdracht op 16 juni jl.

Dank voor uw advies.
Beste, buiten een wettelijke regeling hangt één en ander af van het tijdstip van eigendomsoverdracht. Normaal is dit het moment van het ondertekenen van de compromis doch hiervan kan worden afgeweken. Ook het moment van het opeisbaar worden van de kosten spelen een rol. Zo gaan veel syndici er van uit dat deze kosten opeisbaar zijn vanaf het moment dat hij ze opvraagt. Dit klopt niet. Het tijdstip waarop de leverancier/aannemer zijn factuur aanbiedt is het moment waarop de kosten definitief opeisbaar worden ten opzichte van de VME. De principes betreffende de verdeling van gemeenschappelijke lasten en kosten bij verkoop kan ik u beknopt schetsen aan de hand van een artikel dat ik vorig jaar schreef en welk werd gepubliceerd. Als u mij via een privé berichtje uw mailadres bezorgt, dan zal ik u dit artikel integraal doormailen.

Efjoma
Berichten: 232

#3 , 11 jul 2008 09:31

De notaris moet daaromtrent bepaalde informatie opvragen bij de sindicus. Wat staat er in de akte hierover? Van wanneer dateert de compromis?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 11 jul 2008 09:40

De notaris moet daaromtrent bepaalde informatie opvragen bij de sindicus. Wat staat er in de akte hierover? Van wanneer dateert de compromis?
Klopt, doch laten veel te veel syndici na om deze informatie aan de Notaris over te maken. Niettegenstaande dit hun wettelijke plicht is, voorziet de wetgever geen sanctie. Bijkomend is op het moment dat de Notaris de informatie opvraagt de compromis al getekend. Gouden raad! Informeer u (door aan de verkoper en/of makelaar alle info betreffende de mede-eigendom op te vragen) vooraleer u uw handtekening op de compromis zet.

din
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 11 jul 2008 10:44

de verkoop was een openbare verkoop met een minderjarige ertussen.
de vrederechter heeft moeten beslissen of het bod voldoende hoog was.
dus ik veronderstel dat we bij het ondertekenen van de compromis nog niet konden spreken over eigendomsoverdracht.
misschien moet ik toch bij onze notaris nog ten rade gaan en ik vraag ook nog een kopie van de factuur van de aannemer aan de syndicus

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”