wat verstaat men onder"afrekeningen ".

olav delahaye
Topic Starter
Berichten: 59

wat verstaat men onder"afrekeningen ".

#1 , 10 jul 2008 16:43

Wat met "goedkeuring afrekening "


Volgens mter Timmermans moet men hier subtiel te werk gaan : een décharge kan aan de syndicus worden gegeven wanneer blijkt dat er in de boekhouding van het ganse gebouw geen fraude is waargenomen . Het gaat hier om de transacties met de rekeningen van het gebouw en de onderscheiden leveranciers . Pas na goedkeuring van de "rekeningen " zoals Mter Timmermans dat noemt komt de berekening van de kosten van elke eigenaar .Dus de décharge heeft niets te maken de " persoonlijke afrekening,noch de kostenverdeling " zoals sommige mensen dat zien, Alleen hangt af van wat men verstaat onder " afrekeningen ". Wat is uw mening daarover ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 19 jul 2008 21:16

Decharge ( voor de syndicus ) slaat zowel op het financieel als het ruimere algemeen beheer.
Om kwijting te bekomen moet de syndicus niet alleen een financieel maar ook een "moreel" rapport voorleggen, d.i. een rapport van behoorlijk bestuur.
Dit zijn de woorden van Mr. Roland Timmermans in zijn boek
Syndicus van flatgebouwen. Kluwer 2003 p. 214

Deze tekst is m.i. overduidelijk

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 20 jul 2008 11:12

Decharge ( voor de syndicus ) slaat zowel op het financieel als het ruimere algemeen beheer.
Om kwijting te bekomen moet de syndicus niet alleen een financieel maar ook een "moreel" rapport voorleggen, d.i. een rapport van behoorlijk bestuur.
Dit zijn de woorden van Mr. Roland Timmermans in zijn boek
Syndicus van flatgebouwen. Kluwer 2003 p. 214

Deze tekst is m.i. overduidelijk
Maar deze "décharge" wordt gegeven door de AV en geldt dus enkel voor de betrokken jaarafrekening van de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars.

Dit heeft voor gevolg dat de individuele afrekening pas betaalbaar is NA de AV, mits de afrekening goedgekeurd is.

Na het goedkeuren van de afrekening en het beheersverslag kan, via een afzonderlijke stemming, ontlasting worden gegeven.

Persoonlijk vindt ik dat ontlasting pas mag gegeven worden tijdens de AV volgend op deze van de goedkeuring van de afrekening, als blijkt dat geen enkele mede-eigenaar het beheer van het bewust jaar betwist heeft bij de rechter. Zo ja, ontlasting uitstellen tot een definitief vonnis is geveld.

Deze ontlasting dient, met een nominatieve en afzonderlijke stemming, in volgorde gegeven (zo zij bestaan) aan:
- de rekencommissaris voor zijn mandaat van financieel toezicht
- de leden van de Raad van Beheer voor hun mandaat van algemeen toezicht
- de toegevoegde syndici
- de syndicus voor zijn mandaat van syndicus van de VME

Dus naar mijn mening:
- goedkeuring afrekening jaar J: AV J+1
- ontlasting mandatarissen jaar J: ten vroegste AV J+2

Niet vergeten dat een mede-eigenaar, belast met de 2de handtekening voor de bankrekening, een toegevoegd syndicus is, geen lid mag zijn van de Raad van Beheer en er geen lid van kan zijn tenzij hij geen toegevoegd syndicus meer is en ontlasting heeft bekomen.

Reclame

olav delahaye
Topic Starter
Berichten: 59

#4 , 20 jul 2008 11:51

Zoals al dikwijls het geval is is geen enkel antwoord op mijn vraag een duidelijk antwoord op mijn vraag.Ik ga er dus ook niet verder meer op in .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”