keuze syndicus, advocaat ?

olav delahaye
Topic Starter
Berichten: 59

keuze syndicus, advocaat ?

#1 , 10 jul 2008 12:22

Uit ervaring weet ik dat het een dubbeltje op zijn kant is een advocaat als syndicus te nemen . Sommigen doen dat allicht goed maar ik heb ervaringen dat er ofwel vanwege advocaten een zekere terughoudendheid is omwille van het gemis aan praktijkkennis ofwel een gemis aan juiste beoordeling van technische problemen waarvan een advocaat beroepshalve geen of weinig kennis heeft .De juiste keuze is iemand te vinden die op alle niveaus een behoorlijke bagage mee heeft, want de technische kant van de zaak wordt dikwijls verwaarloosd en kost ook geld aan de medeiegenaars, hetgeen aanleiding geeft tot uitstel en afstel met de noodlottige gevolgen in de latere toekomst .Een syndicus die moet durven de stier bij de horens nemen en doordrijven op technisch vlak ,anders kan hijzelf aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgschade veroorzaakt door blijvende wantoestanden ;Ik merk hierbij op dat het ongezond is dat een syndicus zijn eigen bevoegdheden afstaat aan de AV, want dan negeert hij zijn wettelijke bevoegdheden en anderzijds moet men rekening houden dat een eigenaar ook moet betalen voor uitgevoerde werken hetgeen aanleiding zou kunnen geven tot uitstel of afstel .Er zijn al heel veroordelingen gebeurd lastens syndici die systematisch hun bevoegdheid doorsluizen aan de AV . Opgepast daarmee

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 19 jul 2008 21:24

Deze stellingname betreffende een advokaat, lees jurist als syndicus lijkt me denigrerend voor deze mensen. Zij hebben tenminste een opleiding die hen moet toelaten op een verantwoorde wijze om te gaan met de VME, met de Raad van Beheer en met de individuele mede-eigenaars.
Niets belet hen zich verder te bekwamen in hun job als syndicus. Misschien zijn zij, gezien hun opleiding, beter in staat te communiceren met en te luisteren naar de mede-eigenaars. Zij zullen weten dat de bevoegdheden van de syndicus duidelijk door de wet zijn omschreven en dat de residuaire bevoegdheid bij de AV berust.
Niet het bezitten van een academische titel is van belang, wel de manier waarop men zijn functie als "lasthebber" van de VME uitoefent.
Alleen dit criterium telt om te bepalen wie al dan niet een goed syndicus is.

olav delahaye
Topic Starter
Berichten: 59

#3 , 19 jul 2008 22:55

uit uw antwoord blijkt overduidelijk dat ik niet weet wat mijn taken zijn enz... denigrerend voor maar mij dat is geen erg , uw taal t.o.V. mij is alle decennia oud .

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 01 aug 2008 11:20

Wie de "kwaliteiten" van een advocaat als syndicus wil opgesomd zien, kan terecht op de website van de Orde van advocaten te Brugge
www.baliebrugge.be
Verder onder de verwijzing " advocaat-mandataris" en verder nog onder "syndicus".

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”