Mede-eigendom: gemeenschappelijke lasten: herschilderen

vandeveldec
Topic Starter
Berichten: 1

Mede-eigendom: gemeenschappelijke lasten: herschilderen

#1 , 08 jul 2008 10:14

Ik heb een vraag ivm met de gemeenschappelijke lasten in geval van mede-eigendom:

In ons appartementsgebouw zijn 2 appartementen en dus 2 eigenaars. Ikzelf ben eigenaar van het kleinste appartement, goed voor 1/3de van de oppervlakte. De andere eigenaar heeft 2/3de van de oppervlakte.

Nu heeft de andere eigenaar beslist om de gang én de muren aan de parking te laten herschilderen. Hij heeft hiervoor een bestek laten opmaken voor een bedrag van 5000 euro, waarvan ik 1/3de zou moeten betalen.

Ikzelf vind het herschilderen allesbehalve nodig aangezien alles nog in zeer goede staat is. Bovendien is mijn mede-eigenaar zelfstandig en moet hij kosten maken om dit te kunnen inbrengen in zijn belastingen.

Moet ik hier zomaar mee akkoord gaan? Of kan ik hier iets tegen ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 09 jul 2008 13:44

Ik ga ervan uit dat ‘de gang én de muren aan de parking’ behoren tot het gemeenschappelijk gedeelte krachtens uw basisakte.Zie die akte zorgvuldig na.

“Art.577-6...§ 5...Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde medeëigenaars beschikken...§ 6. De beslissingen van de algemene vergadering worden bij volstrekte meerderheid van stemmen van de aanwezige of de vertegenwoordigde medeeigenaars genomen, tenzij wanneer de wet of de statuten een gekwalificeerde meerderheid of de éénparigheid vereisen.”(Burgerlijk Wetboek).

De andere medeeigenaar kan u dus zijn beslissing niet rechtsgeldig opdringen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”