VME aanspreken bij gebreke aan syndicus

Ignace
Topic Starter
Berichten: 82
Locatie: Tielt

VME aanspreken bij gebreke aan syndicus

#1 , 07 jul 2008 16:38

Mijn probleem: Bij gebreke aan syndicus weet ik niet wie ik als individuele mede-eigenaar moet aanspreken?

en hoe?
dagvaarding, welke?
éénzijdig verzoekschrift?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 07 jul 2008 23:25

Mijn probleem: Bij gebreke aan syndicus weet ik niet wie ik als individuele mede-eigenaar moet aanspreken?

en hoe?
dagvaarding, welke?
éénzijdig verzoekschrift?
Ik vermoed dat u de VME wil aanspreken? Art. 577-5 §1, 2° B.W. De VME heeft haar zetel in het gebouw. U dagvaart dus gewoon op het adres van de VME. De deurwaarder zal de dagvaarding dan wel ergens in de inkomhal achterlaten.

Ignace
Topic Starter
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#3 , 08 jul 2008 14:20

ok, maar stel bv als volgt:

ik ben 1 van de 4 mede-eigenaars, en ik wens een vordering in te stellen tegen de vereniging van mede-eigenaars, gezien er geen syndicus is. Dit betekent dat ik mij moet richten tot de volledige 4, waaronder mezelf, wat natuurlijk absolute waanzin is.

Anderzijds, heb je bij de VME de totaliteit van stemmen nodig om de beslissing te nemen.

Als ik met andere woorden geen syndicus vind om aan te spreken,
kan ik ook niet rechtstreeks mij wenden tot het VME want daar maak ik zelf deel van uit; is er nog een ander orgaan dat in rechte kan optreden voor de VME? bv. een voorlopig bewindvoerder?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 08 jul 2008 20:03

ok, maar stel bv als volgt:

ik ben 1 van de 4 mede-eigenaars, en ik wens een vordering in te stellen tegen de vereniging van mede-eigenaars, gezien er geen syndicus is. Dit betekent dat ik mij moet richten tot de volledige 4, waaronder mezelf, wat natuurlijk absolute waanzin is.

Anderzijds, heb je bij de VME de totaliteit van stemmen nodig om de beslissing te nemen.

Als ik met andere woorden geen syndicus vind om aan te spreken,
kan ik ook niet rechtstreeks mij wenden tot het VME want daar maak ik zelf deel van uit; is er nog een ander orgaan dat in rechte kan optreden voor de VME? bv. een voorlopig bewindvoerder?
Neen.
Het lijkt me best dat u vooreerst bv. via een kortgeding procedure aan de rechter vraagt om tot de aanstelling van een voorlopig syndicus over te gaan. Deze dient dan de vergadering samen te roepen en dit in aanstelling tot een conventionele syndicus. De voorlopige kan natuurlijk ook zijn kandidatuur stellen en worden gekozen. Nadat de syndicus (wettelijk verplicht orgaan) is aangesteld, kan u de VME dagvaarden. Let wel. Conform de wet op de gedwongen mede-eigendom dient de syndicus eerst op de hoogte te worden gebracht van uw intentie. Succes.

Ignace
Topic Starter
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#5 , 09 jul 2008 22:56

bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”