Verworven recht?

Els3000
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verworven recht?

#1 , 03 sep 2019 12:50

25 jaar geleden kochten we een huis aan een drukke straat met kleine tuin. Die tuin grensde aan een grasveld dat eigendom was van de Kartuizers en dat hoorde bij een groter domein.
Al heel snel kregen we van de Kartuizers de mondelinge toestemming om een achteruitgang te maken en om via hun wei de straat te bereiken, bvb met de fiets.
We doen dit nu al 25 jaar.
Meer dan 10 jaar geleden is het hele domein verkocht.
Wij bleven die achteruitgang gebruiken.
Niemand protesteerde.
Nu, sinds gisteren, heeft de nieuwe eigenaar het domein hermetisch afgesloten omdat er werken zijn op een bepaalde plaats op dat domein. Hierdoor moet er 'zwaar werfverkeer' worden toegelaten. Wij kunnen daardoor die achteruitgang niet meer gebruiken. Ze hebben ons ook slechts 7 dagen op voorhand hiervan verwittigd.
Ik heb hen hierover aangesproken. Ze willen de situatie voor ons niet veranderen.
Ik ben van mening dat die achteruitgang na 25 jaar een verworven recht is. Ben ik fout?
Kunnen wij die doorgang niet afdwingen of een financiële compensatie vragen om bvb in het nabijgelegen appartementsgebouw een staanplaats voor de fietsen te huren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 03 sep 2019 13:00

Een recht van overgang dat niet in een notariële akte beschreven staat kan op elk moment ingetrokken worden als dit niet de enige toegang is tot je perceel. “Verworven recht” is hier niet van toepassing. Je kan enkel vragen om (tegen vergoeding) een recht van overgang te bekomen die je dan in een notariële akte laat vastleggen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”