Kwartaalafrekening en werkkapitaal

LouisePeeters
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kwartaalafrekening en werkkapitaal

#1 , 02 sep 2019 16:09

Beste mede-forumleden,

Sedert begin dit jaar ben ik eigenaar van een appartement in een gebouw met 7 mede-eigenaars. De huidige syndicus is 1 van de mede-eigenaars.

De afrekening van de kosten (elektriciteit gemeenschappelijke delen, lift, water, ramenwasser, enz.) gebeurt via kwartaalafrekeningen. Elke drie maanden krijgen wij deze afrekening en schrijven wij het verschuldigde bedrag over naar de rekening van de VME. Daarnaast vraagt de syndicus aan elke nieuwe eigenaar om een 700 euro over te schrijven naar deze rekening. Zij omschrijft dit als werkkapitaal, maar in essentie betreft het een soort van provisie. Elke nieuwe eigenaar betaalt 700 euro bij aankoop van het appartement. Dit geld gebruikt de syndicus om de lopende rekeningen te betalen. Via de afrekening van de kwartaalafrekeningen wordt deze 700 euro telkens opnieuw aangevuld. In de praktijk is elke eigenaar dus 700 euro kwijt tot het moment dat hij zijn appartement opnieuw verkoopt en de volgende eigenaar de 700 euro stort.

De syndicus zegt dat deze regeling ergens in de jaren 70 is afgesproken met de mede-eigenaars, maar heeft geen document/vergaderverslag/... waarin deze regeling zwart op wit staat. Telkens wanneer ik naar meer uitleg vraag blijft de syndicus ook zeer vaag over deze regeling.

Daarom heb ik enkele vragen:
- Wat zijn mijn plichten? Ben ik verplicht om die 700 euro te betalen omdat het in de jaren 70 is afgesproken met de mede-eigenaars (waarvoor geen bewijs meer is)?
- Wat zijn mijn rechten? Kan ik deze regeling in vraag stellen? Zo ja, hoe?
- Kan ik stellen dat ik de 700 euro betaal, maar enkel op voorwaarde dat ik zwart op wit bewijs heb van hoe deze afspraak is geregeld?
- De syndicus is een ouder persoon, het lijkt mij dan ook reëel dat wij over een x-aantal jaar een nieuwe syndicus zullen hebben. Hoe kan ik er zeker van zijn dat ik op dat moment, bij verkoop van het appartement, die 700 euro weer terug krijg?

Alvast bedankt voor de hulp en antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 sep 2019 16:19

Die 700 eur is de provisie, daarna ontvangt u per kwartaal een afrekening.Zolang er niet beslist wordt de provisie te verhogen is wat u maandelijks betaalt gelijk aan het verschil tussen de provisie en de werkelijke kosten. Op die wijze wordt aan begin van elk kwartaal de provisie terug samengesteld.
Dit is dus OK.

ps: meeste VME's doen dit maar eens per jaar, die afrekeningen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LouisePeeters
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2019 16:31

Die 700 eur is de provisie, daarna ontvangt u per kwartaal een afrekening.Zolang er niet beslist wordt de provisie te verhogen is wat u maandelijks betaalt gelijk aan het verschil tussen de provisie en de werkelijke kosten. Op die wijze wordt aan begin van elk kwartaal de provisie terug samengesteld.
Dit is dus OK.

ps: meeste VME's doen dit maar eens per jaar, die afrekeningen
Inderdaad, van het werkkapitaal worden de rekeningen betaald. Bij effectieve afrekening dient vervolgens elke eigenaar het verschil tussen provisie en echte kosten nog bij te betalen. Dit is echter niet wat mijn syndicus doet. Mijn syndicus vraagt van elke eigenaar om bij aankoop van het appartement (en dus éénmalig) 700 euro te betalen. Vervolgens betalen wij ook allemaal het volledige bedrag van de kwartaalafrekening. De provisie wordt dus niet verrekend met de effectieve afrekening. Van elke eigenaar staat er dan ook permanent 700 euro vast op de rekening van de VME...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 02 sep 2019 16:56

Die 700 Eur IS de provisie. Daarna betaalt u toch geen extra bijkomende provisie meer maar enkel het deel dat "er van opgebruikt is"?
Het is elementaire algebra.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

observer
Berichten: 109

#5 , 02 sep 2019 18:26

Die 700€ is het werkkapitaal, en is er niets mis mee , maar..
de kwartaalafrekeningen zijn niet definitief, totdat ze door een algemene vergadering zijn goedgekeurd, als er maar 1 algemene vergadering is per jaar, zijn die kwartaalafrekeningen eigenlijk maar provisies, totdat ze worden goedgekeurd.
a propos : maakt die syndicus een begrotingsraming die hij moet voorleggen aan de algemene vergadering ( volstrekte meerderheid van stemmen) en die 4 kwartaalafrekeningen samen moeten binnen die begroting vallen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 02 sep 2019 22:15

"de kwartaalafrekeningen zijn niet definitief, totdat ze door een algemene vergadering zijn goedgekeurd"

Dat klopt, maar ik wou het niet nog ingewikkelder maken voor TS dan het al is voor haar.
Want heeft geen rechtstreeks gevolg voor de berekeningen zelf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 sep 2019 10:53

De eerste storting van € 700.00 is voor het werkkapitaal. Dit bedrag krijgt u terug bij verkoop. Dit vormt de basis voor het leven in de VME. Daar komen normaal maandelijkse/kwartaal provisies bij die dienen om het dagelijkse leven in de VME te financieren en de kosten te betalen. Op het einde boekjaar krijgt ge dan normaal een jaarafrekening ( een globale en een persoonlijke ). Indien uw maandelijkse/kwartaalprovisies meer of minder waren dan uw aandeel in de jaaruitgaven : dan krijgt u het verschil terug of moet bij betalen. Het nieuwe boekjaar begint dan ook terug met provisies ( desnoods aangepast in het kader van de nieuwe begroting ). Maar die zaken moeten beslist worden op de A.V. Dus de eerste storting als inkomende eigenaar van € 700.00 blijft op de bankrekening, om desnoods de kosten te dekken die de andere provisies overtreffen. Maar bij verkoop krijgt ge die € 700.00 terug, en betaalt de nieuwe eigenaar ook € 700.00

De eerste storting van € 700.00 ( werkkapitaal ) en volgende provisies zijn niet hetzelfde. De bijkomende provisies dienen in de eerste plaats om de lopende uitgaven te betalen.


Verschil met een provisie voor het reservekapitaal : die bedragen blijven definitief in de VME en dienen om grotere uitgaven op te vangen.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 04 sep 2019 12:37

Redelijk wat sindici gebruiken een derde fonds, het “waarborgfonds” waarbij de eigenaar eenmalig een som opvraagt (bij u 700€) als buffer voor grote lopende facturen. De meeste sindici vragen provisies op op basis van een door de VME goedgekeurde begroting doch jullie betalen blijkbaar provisies per trimester op basis van de reele uitgaven. Daar is niets mis mee.

Dat “waarborgfonds” moet je bij verkoop van het appartement terugbetaald worden.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 04 sep 2019 13:07

Dit is helemaal geen tweede of derde fonds.
Het is een gewone provisie.
Om van een "reserve"-werkingskapitaal te kunnen spreken zou die provisie éénmalig dubbel dienen opgevraagd te worden. Wat hier niet het geval is.
TS heeft bij begin enkel provisie betaald als voorschot op de afrekening die later komt.
Daarna betaalt TS de werkelijke kosten. Door die betalen is de provisie terug volledig voor de nieuwe periode.

Uiteraard is het niet zo dat TS bij een verkoop die 700 EUR terugkrijgt, TS krijgt enkel het verschil tussen die provisie en de kosten van de deelperiode waarin ze nog eigenaar was. Zonder die provisie zou de syndicus geen enkele rekening kunnen betalen tijdens de werkingsperiode.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”