Buurman doet moeilijk over omheining

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Buurman doet moeilijk over omheining

#1 , 20 aug 2019 13:50

Situatieschets:

In 2015 gingen wij onze bouw starten en toen kregen we de vraag van de buren of wij ook een omheining wouden plaatsen etc. En hierop hebben wij toen gezegd van: Ja we willen wel eentje zetten maar nog niet voor direct aangezien we nog grote kosten gaan hebben in ons huis en we wouden niet al ons geld op doen, met een bouw weet je nooit wat voor onverwachte kosten je hebt.
Een paar maanden later merken we op dat de buren een omheining hebben geplaatst op de scheidingslijn en ze hebben ons dan gewoon een mail opgestuurd met, voila dit is het bedrag dat je moet betalen en als je betaald hebt dan pas ontvang je de factuur. Wij zijn hier niet op in gegaan en hebben een mail gestuurd dat we niet akkoord waren dat ze dit al hadden uitgevoerd, dus we hebben geen betaling gedaan.

Nu 4 jaar later hebben we nog steeds niets betaald, en ik was dit weekend eens een klein stukje draad aan het plaatsen naast men poort (max 20cm breed en 160cm hoog) en om dit vast te zetten wou ik 4 kleine ijzerdraadjes aan hun draad vastmaken. Maar dan ineens.... de deur vliegt open van de buurman en die zegt " Denk er maar niet aan dat je dat ge uwe draad aan mijn omheining gaat vastmaken" Waarop ik zeg "Deze draad staat op de scheidingslijn en ik moet enkel 4 haakjes zetten", waarop hij weer zei: " Denk er maar niet aan dat je dat ge uwe draad aan mijn omheining gaat vastmaken" waarop ik weer zei "Deze draad staat op de scheidingslijn en ik moet enkel 4 haakjes zetten" (idd u leest 2x hetzelfde). Vervolgens sloot hij af met "Dat zullen we nog wel eens zien" en hij sloot de deur.

Vanaf toen ben ik dus gestopt en heb ik men boeltje opgeruimd, mijn schoonvader die naast me stond was ook verschoten van zijn gedrag. Vervolgens ben ik even gaan afkoelen, want ik was wel razend. Twintig minuten later ben ik gaan aanbellen, ik had er genoeg van en wou het eens en voor altijd vereffenen. Dus ik bel aan (natuurlijk deed hij zelf niet open maar wel zijn vrouw), beetje later kwam hij dan toch. Deze persoon keek me nog niet eens in de ogen, hij zei voornamelijk alleen "mmm" "wat denk je wel" "ik zal het eens bekijken ". Op de vraag "Zou jij ook aanbellen na zoiets bij mij om het uit te praten? Kreeg ik het antwoord "Nee jong zijde zot". Toen ik duidelijk maakte dat ik de helft van de draad nu direct wou betalen zei hij "Ik zal het eens bekijken" Ik toonde de mail waarin het bedrag vermeld stond, antwoordde hij weer "ik zal het eens bekijken". Als een volwassen het gedoe uitpraten had hij duidelijk geen zin in. Ik heb getracht mezelf rustig te houden, en moet zeggen dat dit toch redelijk gelukt is.

Nu zit ik wel met een ambetant gevoel want ik heb twee kinderen en ik kan mijn terrein niet volledig afsluiten.
Aan 'zijn' omheining mag ik zogezegd niet komen (hij heeft in het verleden al eens een draad over geknipt, toen ik mijn terrein met men achterbuur wou afbakenen). Dus als ik nu die 4 haakjes hang weet ik zeker dat hij deze gaat losknippen. En in zo'n kat en muis spel heb ik echt geen zin.

Welke stappen kan ik ondernemen om dit probleem op te lossen? Want ik heb overal zichtdoeken hangen buiten aan zijn kant. En ik wil ook mijn terrein volledig afsluiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 20 aug 2019 15:21

Simpelste? een paal juist naast zijn draad... Daar uw draadjes aan vastmaken.

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2019 15:23

Simpelste? een paal juist naast zijn draad... Daar uw draadjes aan vastmaken.
Ja ok maar dan kan ik geen zichtdoeken plaatsen en dan zal hij altijd zicht hebben in mijn tuin !

Reclame

Joeri_J
Berichten: 650

#4 , 20 aug 2019 15:26

Ja ok maar dan kan ik geen zichtdoeken plaatsen en dan zal hij altijd zicht hebben in mijn tuin !
U kan perfect naast zijn draad uw doeken plaatsen tussen uw palen.
(of bvb een haag planten, of andere opties die perfect kunnen)

Gelet de tuin afgespannen is en u geen eigenaar bent zal het niet simpel zijn 'mede-eigendom' te verwerven van de draad als hij niet wenst mee te werken.

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2019 16:00

Ja ok maar dan kan ik geen zichtdoeken plaatsen en dan zal hij altijd zicht hebben in mijn tuin !
U kan perfect naast zijn draad uw doeken plaatsen tussen uw palen.
(of bvb een haag planten, of andere opties die perfect kunnen)

Gelet de tuin afgespannen is en u geen eigenaar bent zal het niet simpel zijn 'mede-eigendom' te verwerven van de draad als hij niet wenst mee te werken.
Bedankt alvast voor uw uitleg, maar kan ik hem ook verplichten om de omheining op zijn eigen stuk te laten plaatsen? En dus laten verwijderen van de scheidingslijn? Niet dat dit mijn favoriete oplossing aangezien dan de relatie helemaal na de 'botten' is. Maar ik vraag het mij gewoon af.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 20 aug 2019 17:11

U hebt deze toestand wel zelf veroorzaakt door eerst uw akkoord te geven voor deze omheining en vervolgens te weigeren om mee te betalen.
Dat doet emotioneel wel iets bij Uw buurman, U moet dan ook niet verbaasd zijn als hij daarom nog steeds boos is op u, de man zit immers al 4 jaar op Uw betaling te wachten.

Misschien helpt het als U zich verontschuldigd daarvoor en hem uitlegt dat U op dat moment met alle kosten van de bouw nogal krap bij kas zat.

Hem nu nog wat extra gaan pesten door te eisen van de omheining te verwijderen, zal de zaak zeker niet verder helpen, dat gooit enkel maar extra benzine op het vuur.
Recent zijn er al een aantal van zulke burenruzies die slecht afgelopen zijn in de pers gekomen, hopelijk moeten we binnenkort die van u ook niet in de pers vernemen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 aug 2019 17:34

Dat kan je zeker, maar is het niet eenvoudiger gewoon de helft van die afsluiting te betalen? Dan je je ineens van alles af.
Een advocaat en rechtbank gaan uw waarschijnlijk veel duurder kosten (en u veel grijze jaren bezorgen, en een kwade buurman, voor zolang jullie naast elkaar wonen).

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 aug 2019 17:43

Ik betwijfel of de rechtbank zou meegaan in de laatste, dat lijkt me toch een vorm van rechtsmisbruik.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2019 18:27

Ik betwijfel of de rechtbank zou meegaan in de laatste, dat lijkt me toch een vorm van rechtsmisbruik.
Dat heb ik gedaan, ik ben gaan aanbellen en wou betalen maar hij zegt ' ik zal het is bekijken'. (maar ben er zeker van dat ik nooit iets zal horen van hem, daarvoor is hij te koppig) Hij weet perfect hoeveel het bedrag en ik liet hem het zelfs zien maar dan nog negeerde hij het. Geld interesseert hem niet zei hij, maar hij doet wel moeilijk over 4 mini haakjes

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 aug 2019 19:11

U hebt deze toestand wel zelf veroorzaakt door eerst uw akkoord te geven voor deze omheining en vervolgens te weigeren om mee te betalen.
Dat doet emotioneel wel iets bij Uw buurman, U moet dan ook niet verbaasd zijn als hij daarom nog steeds boos is op u, de man zit immers al 4 jaar op Uw betaling te wachten.

Misschien helpt het als U zich verontschuldigd daarvoor en hem uitlegt dat U op dat moment met alle kosten van de bouw nogal krap bij kas zat.

Hem nu nog wat extra gaan pesten door te eisen van de omheining te verwijderen, zal de zaak zeker niet verder helpen, dat gooit enkel maar extra benzine op het vuur.
Ik heb mijn excuses aangeboden! En heb nogmaals uitgelegd waarom wij hadden gevraagd om te wachten. Maar hij wilt mijn excuses niet aanvaarden.

De omheining afbreken is het laatste wat ik wil! Maar als ik zogezegd niets aan mijn kant mag doen, hij is voor mij niet de baas over wat ik aan mijn kant doe van de draad. Maar zo gedraagt hij zich wel

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 20 aug 2019 19:30

Draad staat op perceelgrens, draad is volledig betaald door buurman. Bij de verdeling hebt u geweigerd de helft te betalen. Nu wil je elementen ( 4 haakjes) vastmaken aan draad die niet van u is.
Buurman mag dit inderdaad weigeren op grond van eigendomsrecht. Het is niet zijn schuld dat jij x aantal jaren geleden uw deel weigerde te betalen.

Bijkomend : een afsluiting OP de perceelgrens moet niet altijd door de twee aanpalende buren betaald worden.

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 aug 2019 19:51

Draad staat op perceelgrens, draad is volledig betaald door buurman. Bij de verdeling hebt u geweigerd de helft te betalen. Nu wil je elementen ( 4 haakjes) vastmaken aan draad die niet van u is.
Buurman mag dit inderdaad weigeren op grond van eigendomsrecht. Het is niet zijn schuld dat jij x aantal jaren geleden uw deel weigerde te betalen.

Bijkomend : een afsluiting OP de perceelgrens moet niet altijd door de twee aanpalende buren betaald worden.
Maar er is geen goedkeuring geweest van ons, dan moet de eigenaar deze toch op eigen perceel plaatsen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 aug 2019 20:06

Het lijkt me best dat dit topic gewoonweg wordt afgesloten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 20 aug 2019 23:13

Eens lezen:
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... raadplegen.

U betaald niet mee dus u moet eraf blijven ook al staat de afsluiting op de erfgrens en is 'gemeen'.

lahzane
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 aug 2019 08:46

Eens lezen:
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... raadplegen.

U betaald niet mee dus u moet eraf blijven ook al staat de afsluiting op de erfgrens en is 'gemeen'.
Bedankt !! Met deze info weet ik genoeg :-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”