Ingebrekestelling door buur ivm kabelgoot op niet gemene muur

Rita68
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ingebrekestelling door buur ivm kabelgoot op niet gemene muur

#1 , 19 aug 2019 12:29

Hallo,

Onze buur stelt ons ingebreke ivm het plaatsen van een kabelgoot ( voor airco ) op een volgens ons niet gemene muur. De muur heeft volledige afwatering enkel en alleen naar ons dak, er bevinden zich ook geen karbelen aan de kant van de buur. Ons huis is dieper dan dat van de buur, en hij kijkt dus op onze muur. Nu stelt hij ons in gebreke omdat hij niet meer op een volledig bakstenen muur kijkt, maar omdat er nu een kabelgoot ophangt. Deze is ongeveer een kleine meter hoog en een 6a7 cm diep en breed. Deze kabelgoot vertrekt vanaf ons dak dus 1 meter neerwaarts. Hij beroept zich op art 678bw lichten en zichten, volgens zover ik kan opmaken uit dit art 678bw heeft dit artikel enkel betrekking op de privacy schenden ? Wat volgens mij niet gebeurde door de plaatsing van een kabelgoot 🤔 wij hebben geen inkijk op zijn perceel door het plaatsen van deze kabelgoot😬 Deze brief werd door een advocaat opgesteld en met gewone post aan ons verzonden. De buur beweert echter dat het om een gemene muur gaat, maar wij hebben hem reeds voor de ingebrekestelling gevraagd om dit aan te tonen, dit doet hij echter niet. Nu is er nog het volgende de buur heeft zelf een terrasoverkapping staan tegen deze muur, die volgens ons niet gemeen is. Deze overkapping staat ook niet op de plannen die wij kregen van de gemeente, die overigens niet tussenkomt in bovenstaande. Heeft de buur juridisch gezien een poot om op te staan en zijn gelijk te halen? De airco installateur zegt dat dit perfect mag als het onze muur is. Wie weet raad, of kan advies geven, in dit geval.
Alvast bedankt om dit te lezen 😀

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 aug 2019 12:47

Staat de muur op de scheidingslijn ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 19 aug 2019 12:56

Beste

Lijkt me van die advocaat ook wat ver gezocht. Zo'n kabelgoot heeft niets te maken met 'erfrecht van lichten en zichten'.
Dat de gemeente hier niet tussen komt is evident. Die hebben daar niets mee te maken.
U kan wel eens uw licht opsteken bij uw notaris. Deze kan in de plannen die hij opvroeg en de akten uit het verleden mogelijk een aanwijzing terugvinden of de muur al dan niet gemeenschappelijk is of mogelijk enkel deels gemeenschappelijk. Als ik goed begrijp zijn de woningen wel aangrenzend (deels) maar gaat uw woning dieper en is er een stuk muur dat voorbij de woning van uw buur komt.

Ik zou hier toch een advocaat raadplegen.

Ik zie twee mogelijkheden : ofwel is de muur inderdaad gemeen. En dat moet er in se een akkoord tussen beide partijen zijn. Maar dus ook voor zijn terrasoverkapping indien die aan dezelfde gemeenschappelijke muur verankerd is. Quid pro quo moet u daar via een gentleman's agreement uit kunnen raken.

Ofwel is de muur niet gemeenschappelijk. Dan mag u perfect die kabelgoot bevestigen op uw eigendom. En dan is uw buurman in fout door de terrasoverkapping aan uw muur te bevestigen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#4 , 19 aug 2019 16:52

Als ik de uitleg goed begrijp is die kabelgoot dus geplaatst “boven” de eigendom van de buren op een muur op de scheidingsljn die volledig van u is. Jij mag geen constructies plaatsen boven de grond van de buren doch de buur mocht zijn afdak niet bevestigen zonder muurovername. Stel hem als mijn veronderstelling correct is voor om het aan uw muur bevestigde afdak te blijven gedogen mits hij de kabelgoot gedoogt. Communiceer rechtstreeks met de buur.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”