balustrade appartement afbreken

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

balustrade appartement afbreken

#1 , 15 aug 2019 00:34

Goeie avond,

Achteraan ons appartement hebben wij een terras met een muurtje en daarop een balustrade.
Beide worden als gevolg van een renovatie afgebroken.
De balustrade zou ik kunnen gebruiken om elders als trapleuning te plaatsen.
Ik twijfelde eerst dat ze gemeenschappelijk is omdat ze samen met het muurtje door de aannemer zal afgebroken worden maar op dit forum vond ik nu een topic dat terrasvloeren en balustrades privatief zijn (Onderscheid tussen gemeenschappelijke- en privatiefe delen ingeval van waterinsijpeling kelderruimte dd. 25 aug. 2015).
In onze aankoopakte staat: "in privatieve en uitsluitende eigendom: volgens de basisakte: hall, wc,...…. en het terras.
Moet ik toch toelating vragen aan de ME/syndicus of is ze echt van ons?
Dank voor een reactie.
Mvg/Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 aug 2019 09:12

Natuurlijk moet je toestemming vragen. Die balustrade kan dan wel niet privatief zijn, maar ze is nog altijd eigendom van de gemeenschap van eigenaars (VME)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2019 10:17

Goeie avond,

Achteraan ons appartement hebben wij een terras met een muurtje en daarop een balustrade.
Beide worden als gevolg van een renovatie afgebroken.
De balustrade zou ik kunnen gebruiken om elders als trapleuning te plaatsen.

Ik twijfelde eerst dat ze gemeenschappelijk is omdat ze samen met het muurtje door de aannemer zal afgebroken worden maar op dit forum vond ik nu een topic dat terrasvloeren en balustrades privatief zijn (Onderscheid tussen gemeenschappelijke- en privatiefe delen ingeval van waterinsijpeling kelderruimte dd. 25 aug. 2015).

bBalustrades zijn gemeenschappelijk. De terrasbekleding ( vloeren of iets anders ) zijn privatief.
Indien de balustrades en muurtje moeten afgebroken en gerenoveerd worden = gemeenschappelijk. Indien uw terrasbekleding wordt opgebroken en deze kan niet in de oorspronkelijke vorm worden terug gelegd ( beschadiging of … ) dan is deze ook gemeenschappelijk te betalen. De waterkering/roofing beton is steeds gemeenschappelijk.



En zoals Mava zegt : steeds aanvragen of ge de balustrade moogt gebruiken als privatief.


In onze aankoopakte staat: "in privatieve en uitsluitende eigendom: volgens de basisakte: hall, wc,...…. en het terras.
Moet ik toch toelating vragen aan de ME/syndicus of is ze echt van ons?
Dank voor een reactie.
Mvg/Geert

Reclame

Sianna
Berichten: 156

#4 , 15 aug 2019 10:22

Als er in de basisakte staat: In onze aankoopakte staat:
in privatieve en uitsluitende eigendom: volgens de basisakte:
Dan zou ik toch durven denken dat de balustrade wel degelijk uitsluitende eigendom is van de eigenaar en niet van de VME.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 aug 2019 10:44

Als er in de basisakte staat: In onze aankoopakte staat:
in privatieve en uitsluitende eigendom: volgens de basisakte:
Dan zou ik toch durven denken dat de balustrade wel degelijk uitsluitende eigendom is van de eigenaar en niet van de VME.
Sianna TS vermeldt in privatieve en uitsluitende eigendom ... terras
Balustrade is normaal gemeenschappelijk omdat ge die zo maar niet privatief kunt en moogt vervangen = uitzicht gebouw ...
Dus gemeenschappelijk : want TS zal niet op eigen initiatief deze mogen vervangen en bovendien behoort het ook nog eens
in een totaal renovatiepakket van de VME.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#6 , 15 aug 2019 13:42

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga het voor de veiligheid vragen aan de VME

Mvg/Geert

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 18 aug 2019 23:28

Niet altijd correct balustrade in twee VME die ik ken is privatief maar moet voldoen aan de regels van de VME - bij een van de VME drie jaar geleden vervangen. Terras is boven de waterkering privatief - edoich betegelen mag maar met toestemming AV van de VME.
Veel akten en reglementen van VME zijn nog van voor het jaar 2000 en zelfs daarna niet aangepast.
Er zijn meerdere uitspraken van vrederechters en eerste aanleg vervat in de boeken van Timmermans https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... inyP6722EG en Leyseele Peter https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 7lCBRgmlt8

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 aug 2019 09:59

Niet altijd correct balustrade in twee VME die ik ken is privatief maar moet voldoen aan de regels van de VME - bij een van de VME drie jaar geleden vervangen. Terras is boven de waterkering privatief - edoich betegelen mag maar met toestemming AV van de VME.
Veel akten en reglementen van VME zijn nog van voor het jaar 2000 en zelfs daarna niet aangepast.
Er zijn meerdere uitspraken van vrederechters en eerste aanleg vervat in de boeken van Timmermans https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... inyP6722EG en Leyseele Peter https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 7lCBRgmlt8
Ik heb hier toch een belangrijke opmerking : TS zegt duidelijk renovatiewerken VME. Indien deze werken vereisen dat de terrassen opgebroken worden alsook de balustrades dan zijn de kosten zowel de waterkering/roofing, balustrades ( indien niet te herplaatsen ) en de terrasbekleding ( indien niet te herleggen ) voor de VME. De betegeling mag privatief betegeld worden zonder toestemming AV, VME beslist ook niet over de betegeling van uw living.
Bovendien wat gedaan met balustrades die aan elkaar zijn vastgemaakt of doorlopend zijn : kunnen niet privatief zijn gezien u deze niet privatief kunt vervangen.


In normale omstandigheden is de terrasbekleding privatief, maar verandert van bestemming bij gemeenschappelijke werken.


Ramen zijn ook privatief, maar als de AV beslist om alle ramen ( gezien het uitzicht ) gelijktijdig dienen vervangen te worden = gemeenschappelijk. Want men heeft dan ook geen vrije keuze in beglazing.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#9 , 29 aug 2019 09:13

Door de vakantieperiode heb ik nog geen actie kunnen ondernemen maar voor alle duidelijkheid: de bestaande balustrade, muurtje, tegels,.... worden bij de renovatie afgebroken en vervangen door nieuwe. Elke ME betaalt hierin zijn deel, ik ook en ik plaats zelf geen nieuwe balustrade, muurtje, tegels,...; ik wil gewoon de oude balustrade, die anders toch op het stort komt, recupereren. Het gaat hier niet om een doorlopende balustrade maar telkens een stuk van 6m tussen de scheidingsmuren van elk appartement.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 aug 2019 10:44


De balustrade zou ik kunnen gebruiken om elders als trapleuning te plaatsen.
Een balustrade wordt horizontaal geplaatst. een trapleuning schuin volgens de helling van de trap. Indien je die balustrade daarvoor gebruikt, staan alle spijlen schuin, maar ieder zijn goesting.

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#11 , 29 aug 2019 11:37

Is geen probleem, ik kan goed lassen; moet enkel de spijlen (nu ca. 25cm) inkorten tot ca. 5cm, anders hangt ze te ver van de muur :D

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”