bouw-verbouw van muur

koolwit
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

bouw-verbouw van muur

#1 , 14 aug 2019 13:22

wij hebben een rijhuis gekocht in Veurne reeds 10 jaar eigenaar nu de gebuur links verkoopt zijn huis en de nieuwe eigenaars (grote firma) willen het verbouwen nu blijkt de muur die hij wil gebruiken is een te paarde scheidingsmuur is ook geregistreerd in kadaster dat de muur van gezamenlijk veranderd is naar een scheidingsmuur te paard hoe kunnen ze dan toch nog mijn te paard gezette muur afbreken zonder compensatie en een scheidingsmuur tot gezamenlijke te maken ? Hoe zit dit nu met de wet overname muren en kan ik juridisch me tegen bewapenen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 aug 2019 17:35

Een “te paard” gebouwde muur bestaat uit een dubbel muurblad met spouw die door de eerste bouwer opgetrokken werd en die door de buur die later bouwde overgenomen werd. Door de overname is de te paard geboiwde dubbele muur dus gemeenschappelijk geworden. De nieuwe eigenaar kan dus zonder nogmaals een overname te betalen “zijn” muurblad afbreken en een nieuw muurblad optrekken na aanbrengen van de verplichte isolatie (4 cm).

Vorder wel een plaatsbeschrijving ol eventuele schade door de bouw van de buur te kunnen bewijzen.

delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2019 21:07

Als dat al een oudere woning is dan zal de muur "te paard" een volle muur zijn.
Die kan niet zomaar worden afgebroken als hij deel uitmaakt van de woning.

Reclame

koolwit
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2019 23:05

dat is het nu is te paard gezet met lei schelpen en is de gezamenlijke muur in tijde afgekocht geweest door de bouwer van mijn huis kunnen ze die schelpen zomaar afhalen volgens stedenbouw kunnen ze de plannen goedkeuren al is het hun muur niet ik snap er de ballen van of ons stedenbouw is corrupt als de pest als het met een grote architect en bouwfirma gebeurd ofwel is er dan toch een gat in de wet waar je zomaar 1 een muur kan wegpakken zonder te betalen en op andermans grond kan bouwen en dat er blijkbaar geen verschil is tussen een gezamenlijke muur en scheidingsmuur

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 aug 2019 09:01

Waarom onmiddellijk bouwheer en architect als corrupt beschouwen, evenals de wet vol gaten als iets blijkbaar niet in uw kraam past?
En wat bedoel je met schelpen????? Staat dat huis ergens aan de kust/op het strand?
Een volle muur, die te paard staat, is waarschijnlijk gemeenschappelijk, en kunnen ze niet zomaar afbreken. Anders zit jij zonder zijmuur, en ligt uw eigendom aan één kant helemaal open. Denk toch eens logisch na, ipv zo te panikeren.
Ga gewoon maandag eens even naar de bouwdienst van uw gemeente, en vraag dar eens om de plannen in te kijken. Heeft er geen gele affiche op het perceel gehangen met uitleg? Is wettelijk verplicht.

koolwit
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2019 10:14

zie dat je er geen reet van snapt er zijn twee huizen gebouwd de mijne en de gebuur dat waren in der tijd broer en zus de gemeenschappelijke muur werd door mijn bouwheer (de broer) alleen betaald en zo ook de te paard gezette muur bezet met leien pannen (schelpen) dus wie ze muur is dit dan toch wel van de broer ? Zou inderdaad anders geweest zijn mocht eerst de zus die muur betaald hebben en dat de broer (mijn bouwheer) dan de helft van de muur terug betaald ; ,gezamenlijk gemaakt maar dit is niet het geval , en kwa omdat ik schrijf dat er veel onder water penningen worden gegeven is al bewezen vertrouw onze stedenbouw voor geen meter als ze al naar doden schrijven om plannen in te kijken

koolwit
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 aug 2019 10:26

en we spreken hier over een enkele muur geen dubbele dus maar 6 cm breed als ze daar hun balken aan vastankeren zitten ze inderdaad in mijn veranda binnen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 aug 2019 10:46

Normaal al deze met een architect gezet word zal er wel een muur VOOR u muur komen, welk architect gaat steunbalken op een oude buiten muur laten rusten ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 aug 2019 14:55

Alleen in de gemeente van TS kan dat blijkbaar. :mrgreen:

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 15 aug 2019 18:32

Een gemeenschappelijke scheidingsmuur tussen 2 woningen van 6 (ZES) cm dikte?
Wat voor koterijen zijn dat dan wel?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 15 aug 2019 19:07

Een gemeenschappelijke scheidingsmuur tussen 2 woningen van 6 (ZES) cm dikte?
Wat voor koterijen zijn dat dan wel?
Wat ik uit de laatste schrijfsels van TS opmaak is dat het om een halfsteense muur gaat die volledig op de eigendom van TS staat en in afwachting van aanbouw met leien bezet werd. Dus niet “te paard” gebouwd want dan is de tweede muur er al en was er typisch een overname alhoewel dit heden ten dage al discutabel is omdat de nieuwe aanbouw extra isolatie en een bijkomend muurblad moet voorzien om aan de bouwnormen te voldoen.

t Is zelfs zo dat de verwijdering van de schalies standaard door de aanbrenger uit te voeren is (te betalen is) ...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 15 aug 2019 19:27

Zelfs een halfsteense muur is dikker dan ZES cm...
Situatie onduidelijk. Spreekt zelfs over "schelpen"..
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”