mede-eigenaar na erfenis

3033
Topic Starter
Berichten: 1

mede-eigenaar na erfenis

#1 , 01 jul 2008 22:34

Ik ben, nadat mijn vader overleden is, mede-eigenaar geworden van het huis van mijn vader. Bij mijn wijlen vader zijn er 5 kinderen. De moeder van mijn vader leeft nog en is 99 en heeft het vruchtgebruik. Het huis wordt bewoond (bovenverdieping) door mijn grootmoeder. De gelijkvloers wordt verhuurd aan twee winkels.

De jongste zus van mijn vader is hebzuchtig. Zij heeft gezorgd voor ruzie in de familie, waardoor er onverdeeldheid is tussen de familie-leden. Toch regeert die jongste zus, samen met de oudste zus, alles in dit huis. Er was onlangs schade aan de woning en zij hebben alles geregeld aangaande de verzekering en dat opgetrokken, maar de schade laten ze zo. Grootmoeder trekt zich er niets meer van aan en zegt: "los hier het allemaal later maar op als ik dood ben".

De diepste zenuw in mijn neus, zegt dat die twee zussen iets aan het ondernemen zijn. de jongste zus heeft haar domiciel op grootmoeders adres staan, terwijl ze op een andere plaats verblijft. Kan het zijn dat zij iets onderneemt om later het huis goedkoop te erven?

Kan iemand mij zeggen, wat mijn rechten zijn in deze situatie? Wat kunnen deze mensen allemaal op voorhand regelen, zodat ik later weinig of geen enkele cent zal zien?

Ik heb er echt een slecht gevoel bij en kan niemand van de familie raadplegen, want ze zijn allemaal tegen mekaar opgezet door die twee zussen...

Volgens dat ik heb opgevangen, hebben die twee zussen en hun twee mannen en mijn grootmoeder een NV, waar ze vanalles mee doen om weet ik wat te bekokstoven...

De enige simpele vraag is: waar sta ik en wat kan ik nog doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 02 jul 2008 20:27

Automatisch, bij het overlijden van grootmoeder, worden de blote eigenaar s (U onderandere) volle eigenaars.
Indien uw moeder echter nog zou leven, krijgt zij eerst nog dat vruchtgebruik voor de duur van haar leven.

De vruchtgebruiker moet het huis onderhouden. Als zij dat niet gedaan heeft, kan haar nalatenschap daar voor aangesproken worden (een schuld).

Verder denk ik dat de vruchtgebruiker mag verhuren voor max 9 jaar. Ze zou U dus voor max. die termijn na haar overlijden nog kunnen pesten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”