Erfdienstbaarheid

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid

#1 , 04 aug 2019 15:11

Hoi,
Wij hebben mët 4 huizen 2 erfdienstbaarheden, nl. Uitwegenis der woningen en gemeenschappelijke bornput. Mijn buurman heeft een nieuw terras gelegd zodat de bornput niet meer toegankelijk is zonder dat terras terug open te breken. Kan ik dat gebruiken om de uitwegenis dan ook te laten afschaffen bij notaris of vrederechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 04 aug 2019 17:00

Eerder andersom. Als iemand het been stijf houdt om deze put te gebruiken en ook nog gelijk krijgt van de rechter dan mag jouw buurman zijn terras afbreken.

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2019 11:49

Als hij de wegenis laat vallen mag zijn terras blijven liggen van mij. Vrederechter?

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 10 aug 2019 07:08

Als ik het dus correct begrijp ligt die erfdienstbaarheid op jouw perceel en heeft die buurman de toegang hiervan op zijn perceel afgesloten dmv dit terras.

Dan zullen jullie met alle betrokken partijen, ook andere als die zouden bestaan naar de notaris moeten om een akte te laten opmaken die die erfdienstbaarheid opheft. Buurman (en eventuele andere partijen) aanspreken dan weet je meteen of dit van een leien dakje gaat lopen.

Exact gebruik van die erfdienstbaarheid kan je in je huidige akte vinden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 aug 2019 08:58


Dan zullen jullie met alle betrokken partijen, ook andere als die zouden bestaan naar de notaris moeten om een akte te laten opmaken die die erfdienstbaarheid opheft.
Natuurlijk met alle notaris en aktekosten tlv de betrokken buurman

Sergeds
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2019 09:10

even verduidelijking: er staan 2 erfdiensten in de akte. 1 gaat over uitwegenis langs achter en zijkant van onze woning voor onze 3 opeenvolgende buren. Zij hebben een doorgang van 2 meter waarlangs zij naar de straat kunnen/mogen. Deze "doorgang" is bij 2 buren afgemaakt met een hekken. De 2e erfdienst gaat over de "bornput", waar dus ook alle 4 huizen gebruik van mogen maken.
Het is deze bornput (die eigenlijk door niemand gebruikt werd) waar nu een terras is over gelegd, zonder voorafgaand akkoord/gesprek met de buren. Ik zou deze put nu wel kunnen gebruiken om mijn nieuwe vijver bij te vullen, maar geraak daar dus niet (meer) aan.
Op zich hoef dit echter niet voor mij, ik wil mijn buur niet dwingen om zijn terras open te smijten. Maar dan zou ik als tegenprestatie de andere erfdiens willen laten afschaffen. Daar daarvoor echter een akkoor dnodig is van alle buren vrees ik daar wat voor. Ik vermoed dat 1 van de 4 dwars zal liggen, vermits die enkel voordeel hebben van deze doorgang. De ander 3 hebben ook nadeel zoals passage, privacy etc

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”