Recht van overweg

Jaguarxf
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht van overweg

#1 , 09 jul 2019 13:13

Goedemiddag ik heb een huis mee grond en dat is belast mee recht van overweg,het eerste deel ervan is geasfalteerd. Nu wil mijn buurman bijbouwen om zijn dochter met hare man en kinderen hier ook komen wonen.En zouden ze electricteit of gasleidingen langs deze weg willen laten leggen ben ik verplicht om dat toe te laten of hoe zit dat feitelijk.En moet ik ook toelaten dat ze met meer mensen gebruik gaan maken van die overweg of niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2019 13:25

Informeer eens bij de notaris.

En misschien ook eens bij de gemeente, hoe het zit met de bouwvoorschriften.

(en haal misschien uw adres weg uit uw topic, dat voegt toch niets toe aan de zaak)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 09 jul 2019 13:36

Heeft uw buurman geen elektriciteit in zijn huis waaraan hij wil bijbouwen?
Een servitude wordt niet verleend aan een persoon maar wel aan een perceel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 09 jul 2019 14:50

Basisprincipe is dat een servitude niet mag verzwaard worden. Buur zou bovendien moeten verkavelen om een tweede huis op te trekken (of een bouwvergunning vragen om een tuinhuis voor bewoning te zetten).

De nutsmaatschappijen zullen hoedanook niet aansluiten zonder bouwvergunning/verkavelingsvergunning (die ze ws niet zullen krijgen)

Mocht het wel vergunbaar zijn dan zou je een financiële overeenkomst met de buur kunnen onderhandelen in ruil voor de verzwaring van de erfdienstbaarheid.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jul 2019 16:19

In uw akte zal normaal staan aan wie en met wat (auto, fiets, landbouwvoertuig, kruiwagen,...) er een overweg moet gegeven worden en over welke breedte die overweg moet gegeven worden. Daar moet buurman zich aan houden.

tira00
Berichten: 929

#6 , 09 jul 2019 21:05

Hoort dat nieuwe woongedeelte dan bij zijn perceel?
Erfdienstbaarheid "recht van doorgang" wordt inderdaad op een perceel beschreven, nooit op naam.
Is misschien van plan om van zijn woning een kangoeroewoning te maken...
Op zijn perceel, waar de erfdienstbaarheid voor dient.
Kan ingewikkeld worden om te weten te komen of het toegelaten is of niet.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”