nieuw doorgang maken

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

nieuw doorgang maken

#1 , 02 jul 2019 15:16

Wij hebben onlangs een rijhuisje gekocht waarbij de achtertuin eindig op een muur. Achter deze muur ligt een oprit naar garages. Deze oprit grenst langs achter aan drie huizen uit onze straat, waarvan er twee door verjaring reeds een passage hebben. Nu hoopten wij ergens deze muur te kunnen inkorten om zo ook een kleine doorgang te maken zodat wij net als de andere buren ook een fiets of brommer in de tuin kunnen stationeren ipv aan de straatkant.

Ik ben al even gaan informeren bij de eigenaar van deze oprit die me wist te vertellen dat dit voor hem wel problematisch kan zijn gezien er dan een erfddienstbaarheid optreed en hij hier mogelijks op belast kon worden.

Kan iemand me hier wat meer info over verschaffen? wat zijn onze mogelijkheden? Wat zijn de gevolgenn voor de eigenaar van de oprit/garages?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2019 15:31

Probeer een huur contract op te stellen voor X euro per jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 02 jul 2019 17:21

Een belasting op een erfdienstbaarheid ? Het zal eerder een last, een ambetantigheid dus, zijn. Maar aangezien er al twee andere ook die gunst genieten, zal het allemaal wen niet zo erg zijn zeker?

En inderdaad, als u het huurt, dan kan er niet zomaar een erfdienstbaarheid ontstaan.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 jul 2019 20:09

Informeer eens bij uw buren of zijn ook een dergelijke vergoeding (belasting) moeten betalen? Of hoor eens bij de gemeente zelf.

boself
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2019 14:02

Wij hebben dit huis gekocht en zijn dus eigenaars. Anders zouden we ook geen muur zomaar gaan doorzagen. Maar zoals ik het hoor zou dit dus geen financieel nadeel opleveren voor de eigenaar van de oprit/garages? Ik denk niet de buren daarvoor iets betalen, de eigenaar van de oprit klonk eerder alsof het een bijdrage in zijn nadeel was. Anders zou ik zelf ook gerust een kleine bijdrage doen om van de functionaliteit te kunnen genieten. beter dan een brommer dag en nacht op straat te zetten.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 jul 2019 14:45

de eigenaar van de oprit klonk eerder alsof het een bijdrage in zijn nadeel was.
Zoals bosprocureur al zei, het gaat niet om een (financiële) belasting voor de eigenaar.

Zijn erf wordt hiermee "belast" met een mogelijke erfdienstbaarheid als de situatie lang blijft bestaan.
Wat dan weer nadelig kan zijn bij verkoop of andere invulling/indeling vd grond.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 03 jul 2019 16:51

Het is toch geen gemeenschappelijke muur?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”