Woekerende planten buren

Ikke101
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Woekerende planten buren

#1 , 28 jun 2019 20:19

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet:

5 jaar geleden heb ik getracht een kruidentuintje aan te leggen. De kruiden groeien niet omdat ze steeds overwoekerd worden door een Chinese plant van de buren, volgens mij is het een Campsis Radicans. Deze plant groeit razend snel, groeit onder de schutting door en komt zelfs tot 5 meter verderop in mijn tuin binnen. Als ik niet wekelijks uitgraaf en afknip, is mijn tuin niet meer de mijne en wordt ie gedomineerd door deze Campis Radicans. Hun wortels zijn lange pennen die je niet eruit kunt trekken en enkel met een schop uit kunt graven. In de zomer moet ik dit iedere week doen, om te voorkomen dat de plant mijn tuin overwoekerd. De plant komt ook in mijn gazon naar boven, als ik daar met een schep aan de gang ga, gaat mijn gazon kapot, deze pennen moet ik dus wekelijks afknippen waar ik knetter gek van wordt. Door het uitscheppen kan mijn kruidentuin ook niet groeien. Die heb ik inmiddels opgegeven. Was leuk geweest als ik een kruidentuintje kon hebben in mijn tuin, maar wegens de plant van de buren is dit niet mogelijk omdat ze beide aan dezelfde schutting grenzen.

Nu komt de plant echter ook mijn huis binnen groeien, hij woekert zich in oude spleten in de buitenmuur, daar waar vroeger gaskachels zaten. Voor mij was de maat vol en ik heb een stam doorgehakt die door de schutting aan mijn kant van de tuin zit.

Nu lees ik hier dat ik toestemming moet vragen om overhangende takken af te knippen. Is dit werkelijk zo? Want dan moet ik dus iedere week toestemming vragen. Ik duld al zo veel, de buren hebben ook een berkenboom, de berkenzaadjes vind ik in mijn badkamer terug en zelfs in mijn bed. Heel lastig.

Ik heb echter goed contact met de buren en wil de graag te vriend houden want ze zijn wel erg aardig. Maar vandaag waren ze boos op mij omdat ik nogal rigoureus bezig geweest ben om hun woekerende Chinese plant uit mijn tuin te krijgen. Ben ik illegaal bezig? Het leek mij zo dat ik ook recht heb op het gebruik van mijn eigen tuin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 jun 2019 20:24

Wortels die onder de afscheiding doorgroeien mag u zonder meer afkappen, uitgraven en verwijderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ikke101
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2019 20:46

Dank voor uw bericht, fijn om te horen! Geldt dit ook voor stammen die door de schutting heen mijn kant op groeien? Het kwaad is echter al geschied (ik heb hem doorgezaagd).

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 28 jun 2019 20:49

Op uw verzoek is de buur verplicht al wat overhangt te verwijderen.
Strikt genomen heb jij nu zijn werk gedaan!
In princiep had je het eerst moeten vragen, of beter gezegd "eisen"!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


Ikke101
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jun 2019 22:19

@Franciscus: dat is 'm inderdaad! Brrrrrrr!! ;-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”