Buur heeft een slot gezet op ruimte met de water- en elektriciteitsmeter van appartementsgebouw. Plus 1 ander probleem.

Siliarba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Buur heeft een slot gezet op ruimte met de water- en elektriciteitsmeter van appartementsgebouw. Plus 1 ander probleem.

#1 , 17 jun 2019 10:03

Beste,

Ik heb sinds 9 juni een nieuwe onderbuur, en ondervind 2 problemen nu met hem waar ik juridische bijstand voor nodig heb.

Het eerste probleem:
De nieuwe onderbuur, een zaak, Spaans restaurant, en deze gebruikt de kamer met de elektriciteitsmeters van elke verdieping, en de gezamenlijke watermeter, als opslagkamer, op zich geen probleem, maar nu heeft deze een slot gezet op deze ruimte. Ik heb dus plots geen toegang meer tot mijn eigen meters.

Ik ga ervan uit dat dit onwettelijk is, en zoek dus informatie hoe ik dit zo snel als mogelijk in orde kan brengen, en mogelijk specifieke wetten die ik kan aankaarten hiervoor. Dit is ook een slot dat simpelweg losgeschroefd kan worden, ik vraag mij af of ik in mijn recht ben om dit te doen voor het geval ik dringend aan mijn meter moet geraken. (Ik heb dit trouwens ontdekt toen ik naar de waterleiding wou gaan vanwege een klein lek in één van de leidingen.)

Het tweede probleem:
Sinds dit restaurant open is, tijdens de openingsuren van 17:00 tot 23:00 zit mijn appartement vol met de rook van een dampkap, ik heb de buur er over aangesproken en deze gaf aan er niets aan te kunnen doen tot het probleem is gevonden en dat er naar gezocht zal worden, ook al klonk de manier waarop hij dit zei alsof hij hier geen haast in gaat steken of überhaupt zelfs gaat onderzoeken (hier ben ik niet zeker van, dit is speculatie). Ik heb er begrip voor dat dit niet in één dag opgelost kan worden en tijd nodig heeft, maar dit is natuurlijk zeer onaangenaam wonen voor mij en ik heb schrik dat dit schade kan aanbrengen aan mijn appartement als dit te lang blijft duren. Ik vraag me dus af wat ik hier aan kan doen dat ik zeker ben dat dit snel opgelost wordt, of als het niet opgelost wordt of ik dan ervoor kan zorgen dat zijn apparatuur uit moet blijven zolang het niet opgelost is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2019 10:17

Volgens de Vlaamse wooncode moeten de tellers en de hoofdkranen inderdaad bereikbaar zijn voor alle bewoners, op ieder moment. Alleen, iemand anders zijn eigendom wegnemen (= het slot) kan natuurlijk ook niet zomaar.

Is er geen syndicus die je kan contacteren?

Of vragen naar een kopie van de sleutel?

Siliarba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2019 10:29

Een syndicus is er spijtig genoeg niet.

Vragen voor een kopie van de sleutel ga ik zeker doen, maar de onderbuur is een zeer intimiderend iemand die mij afsnauwt telkens als ik iets vraag, zoals de situatie met de rook in mijn appartement. Dus ik heb graag zoveel als mogelijk officiële documenten, wetten of regels die ik kan aankaarten om mij sterker in mijn schoenen te doen staan.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 jun 2019 16:43

Als mondeling vragen niet het gewenste effect heeft, stuur je hem aangetekende brief met kopie via de gewone post, en geeft hem 10 dagen om deze kelder vrij te maken. Hoeveel appartementen zijn er in het gebouw? Van wie heeft hij de toelating gekregen om die gemeenschappelijke kelder te gebruiken? Wat zeggen de andere bewoners hiervan? Betaald hij huur voor deze kelder?
Als hij na 10 dagen geen gevold geeft aan uw verzoek, kan je een verzoening aanvragen bij de vrederechter (kost niets)
In geval van een dringende interventie (waterlek, hoofdzekering gesprongen) mag je de deur openbreken.

katwezel
Berichten: 375

#5 , 17 jun 2019 17:04

Rook in je appartement ? simpel telefoontje naar de brandweer ( via een gewoon nr niet via 112/100 ) zij kunnen een meting uitvoeren de de veroorzaker het bevel geven om de hinder onmiddellijk te stoppen

Siliarba
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2019 09:53

Bedankt voor het advies, hier kan ik mee verder.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”