wie moet klimop onderhouden?

cindyK1985
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

wie moet klimop onderhouden?

#1 , 16 jun 2019 17:42

Hoi,
Heb vandaag me weer geërgerd aan de klimop van de buren. Even mijn verhaal.
Bijna 4 jaar geleden ons huis gekocht en op de achter grens is er een houten schutting en deze is volledig dicht gegroeid met klimop. Wat ikzelf wel mooi vond, een half jaar later was het dan tijd om te snoeien en heb dit dan ook altijd gedaan. Vorig jaar zag ik toen toevallig een tuinman de klimop aan hun kant snoeien en heb toen aan de tuinman gevraagd of hij wist of ik mijn kant moet snoeien of dat dit eigenlijk hun taak is omdat de klimop door hun gezet is. Waarop de tuinman zei dit heb ik nog nooit moeten doen. Maar ik heb toen de tuinman mijn nr gegeven zodat de buurvrouw mij kon contacteren. Ik vroeg toen of ze eventueel de tuinman ook aan onze kant kon komen laten snoeien waarop ze zei dan kan ik beter de hele klimop wegdoen.
heb toen gezegd dat we het nog even gingen bekijken. Maar toen gezien dat de hele houten schutting stuk is door de klimop. Dus als deze word verwijderd zal er nieuwe beschutting moeten komen. Wat kan ik nu best doen. Gewoon zelf blijven snoeien of vragen deze te verwijderen en zo mss in de kosten komen doordat er nieuwe schutting moet komen. De klimop groeit zelfs over het dak van de garage en weet niet of het dak het houd om erop te gaan om de klimop weg te doen.
wie kan me helpen om me het juiste advies te geven en ik me niet meer zo moet ergeren op die stomme klimop

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 jun 2019 17:54

Dus ik maak hierop uit dat de klimop van de buren is.

Dan is het onderhouden hiervan ook de taak van de buren. Zij moeten dit snoeien aan jouw kant, jij moet ze wel toelating geven tot je tuin.
Je zou zelfs kunnen afdwingen dat jij geen klimop in jouw tuin wenst, maar dan zal de relatie mogelijks snel verzuren, en een goede buur vind je niet snel...

cindyK1985
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2019 18:23

Dus ik maak hierop uit dat de klimop van de buren is.

Dan is het onderhouden hiervan ook de taak van de buren. Zij moeten dit snoeien aan jouw kant, jij moet ze wel toelating geven tot je tuin.
Je zou zelfs kunnen afdwingen dat jij geen klimop in jouw tuin wenst, maar dan zal de relatie mogelijks snel verzuren, en een goede buur vind je niet snel...
Dit is idd hun klimop, ik zorg ook steeds dat de klimop een 20cm van de grond blijft zodat het niet zelf kan gaan wortelen aan mijne kant.
we hebben geen contact, tuinen grenzen langs achter. Heb ze zelfs nog nooit gezien. Enkel 1X gebeld zoals hierboven geschreven.
dus mss nog eens vragen of ze haar tuinman de volgende keer kan sturen. Maar wat als ze dan weer zegt dat ze de klimop weg doet, houten schutting is nu al kapot en dan zeker

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2019 09:43

Als haar schutting stuk is zal ze die zelf moeten herstellen. Ze had maar eerder maatregelen moeten nemen om schade te vermijden.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 17 jun 2019 12:31

Ik volg Blaatpraat niet in zijn stelling. Toegangsrecht (ladderrecht) is er alleen voor t onderhoud van niet gemeenschappelijke muren op de perceelsgrens. Niet voor beplantingen.

Hamvraag 1 : is dit een gemeenschappelijke afsluiting die op de perceelsgrens staat ? Indien affirmatief dan heeft de vorige eigenaar de klimop geaccepteerd en kende je de situatie bij aankoop. Dus uw kant moet jij onderhouden want t is een gemeenschappelijke beplanting.

Als de schutting op de grond van de buren staat moest er een halve meter afstand zijn om hen toe te laten beide kanten te onderhouden. k Ga er even vanuit dat een klimop een “haag” is ;-). Jij kan dan je eigen schutting op t uwe zetten. Is die halve meter er niet en zie je t onderhoud niet zitten dan kan je de verwijdering vorderen. Onderhoud mi niet. Je kan evenwel niet eisen dat de buur een nieuwe afsluiting plaatst. Je kan wel overeenkomen om samen op de perceelsgrens een nieuwe schutting te (laten) plaatsen.

Ga eens langs bij die buur op de opties te bespreken. Waarschijnlijk kom je r wel uit. Een vrederechter zal het veldwetboek volgen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 17 jun 2019 12:44

Als heel die toestand op de perceelgrens staat en er is geen enkele andere aanduiding wie er de eigenaar van is, dan geldt dat het gemeenschappelijk is.
Dan is opmerking 1 van Sirkii van toepassing.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cindyK1985
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2019 14:07

Is idd op perceelgrens. Ik heb hem vandaag al een beetje gesnoeid zodat hij wat rechter toont. Het zal idd met vorige eigenaars overeengekomen zijn. Maar wortels zijn bij hun. Denk dat ik best in de herfst hem tot op het hekwerk snoei en dan kijken hóe de schutting eruit ziet en als hij echt te slecht is toch mss een kijken voor een nieuw hekwerk en dan vragen om de klimop te verwijderen zoals zij al had aangegeven. Want ben ze echt beuh........

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 jun 2019 17:38

Die klimop houd dat hekwerk misschien recht. Had ook een hekwerk achteraan dat tamelijk rot was. Het heeft er nog meer dan 15 jaar gestaan doordat de klimop die erop groeide het recht hield. Uiteindelijk heeft een stormwind het toch plat gekregen (en is de verzekering tussengekomen)

cindyK1985
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jun 2019 21:59

Die klimop houd dat hekwerk misschien recht. Had ook een hekwerk achteraan dat tamelijk rot was. Het heeft er nog meer dan 15 jaar gestaan doordat de klimop die erop groeide het recht hield. Uiteindelijk heeft een stormwind het toch plat gekregen (en is de verzekering tussengekomen)
Oh dan wachten tot het nog eens stormt :lol:

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 jun 2019 09:20

Zoals je al kon lezen heb ik 15 jaar gewacht op die storm.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 18 jun 2019 11:19

En geen aftrok voor vetusteit moeten ondergaan? (ik bedoel wel die afsluiting :) )

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 18 jun 2019 12:05

Ze zijn zelfs niet eens komen kijken. Gewoon een paar foto's overgemaakt aan de verzekering en een offerte en goedgekeurd. Natuurlijk niet overdrijven met die offerte. Ze hebben er wel een vetusteit afgetrokken, omdat ik het jaar van oprichten van die afsluiting had vermeld

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 18 jun 2019 13:06

Och ja, voor een goede kliënt mogen ze wel eens wat soepeler zijn zeker?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”