Kan mijn advocaat een akkoord sluiten met een tegenpartij zonder advocaat?

Mark_01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan mijn advocaat een akkoord sluiten met een tegenpartij zonder advocaat?

#1 , 16 jun 2019 00:08

Wij hebben een conflict met een buur. Nu wou ik vragen of mijn advocaat op mijn vraag rechtstreeks mag onderhandelen en een bindend akkoord sluiten met die buur als die zelf geen advocaat heeft? Of mag een advocaat alleen een bindend akkoord sluiten met een andere advocaat en niet rechtstreeks met een particulier als tegenpartij? Indien zo'n akkoord mag, volstaat dat mijn advocaat (die dus optreedt namens mij) en de tegenpartij (die buur dus) een handtekening zetten op een papier waar de voorwaarden van het akkoord opstaan om bindend te zijn? Hoe zit dat juist? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 16 jun 2019 05:07

Een advocaat heeft niet meer of minder rechten als een andere burger. Om het even wie mag die onderhandelingen voeren, ook iemand die je toevallig een uur voordien op cafe hebt ontmoet. Dat geldt net zo goed voor de tegenpartij.

Enige wat relevant is, is de inhoud en de handtekeningen (van jouw buur of zijn volmachthebber) op het document.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2019 08:31

Ik heb al meerdere malen onderhandelt met een curator, voor mensen die ik maar éénmaal gezien heb, en meestal met groot resultaat.

PS: ik ben geen advocaat en heb geen rechten gestudeerd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Mark_01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2019 16:52

Maar mag een advocaat die voor jou optreedt zelf onderhandelingen en een akkoord initiëren met een gewone burger die dus de tegenpartij is? Meeste advocaten willen alleen onderhandelen met een advocaat van de tegenpartij, maar wat als die er geen heeft of geen wil nemen?

Mathieu Rutten

#5 , 17 jun 2019 17:01

Het gaat hier om een arbitraire handeling om tot een oplossing te komen zonder rechtbank. Uw advocaat mag dan ook op uw vraag de tegenpartij, in dit geval uw buur. Uw buur is dan vrij om hier al dan niet op in te gaan. Je kan je buur immers niet verplichten om een raadsman/advocaat te nemen. Zo kunnen de conflicten best en zonder al te veel kosten opgelost worden. Je advocaat wordt verondersteld in deze gevallen met gezond verstand de belangen van beide partijen voor ogen te houden. Ik ga er dan wel van uit dat beide partijen een oplossing willen en ook nastreven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2019 19:34

Je bent nooit verplicht een advocaat te hebben, maar meestal is het wel nodig als de zaak complex is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”