Dakgoot afvoerbuis ontkoppeld zonder te melden.

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Dakgoot afvoerbuis ontkoppeld zonder te melden.

#1 , 13 jun 2019 21:31

Hallo aan iedereen,

zeer goede vrienden van me zijn eigenaars van hun woning en baten er een restaurant uit. Ze wonen er al tientallen jaren. Langs een zijde van hun woning hebben ze een schuin dak en daar hangt een goot aan. De goot hangt wel boven de eigendom van de gebuur, maar ze hangt zeer hoog en vormt niet echt een probleem. de afvoerbuis van deze goot gaat terug naar de regenput op de eigendom van mijn vrienden. Die goot hangt al op deze manier sinds meerdere tientallen jaren, de buren hebben er nooit over geklaagd of iets over opgemerkt tegen mijn vrienden.Tot daar geen problemen.
Enkele dagen terug willen ze de goot eens laten vernieuwen, gewoon uit voorzorg. Mijn vriend stelt vast dat zijn afvoerbuis naar zijn regenput is losgekoppeld en de gebuur heeft doodleuk een nieuwe afvoerbuis geplaatst aan deze goot die naar zijn eigen regenput afloopt, zonder ook maar iets te vragen of te melden.

Nu belde mijn vriend mij om te vragen wat hij eventueel hier tegen zou kunnen doen. Ik zoek graag van alles en nog wat op maar eerlijk gezegd weet ik niet wat je hiermee kunt aanvangen. Ik heb al gezien van art 681 BW maar dit is dan om uw eigen regenwater op te vangen en niet bij iemand anders te laten vloeien, maar hier weet ik het niet. Kan er sprake zijn van diefstal regenwater ( ik zeg zomaar iets) of welke wetteksten zijn er allemaal van toepassing hieromtrent. Hij heeft de buur er nog niet over aangesproken om te voorkomen dat hij verkeerde uitspraken zou doen of misschien de zaak erger maken.

Alle uitleg en welke wetteksten die hij kan gebruiken of wat hij best doet en vooral wat hij best niet doet, zijn welkom.
Ik kijk alvast uit naar jullie reacties en antwoorden, en deze geef ik onmiddellijk door aan mijn vrienden.

MVG

Rietje Rans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 jun 2019 09:14

Ik zou gewoon de buurman aangetekend aanmanen met onmiddellijke ingang de oude situatie te herstellen, na hem eerst even hem erover te hebben aangesproken. Gebruiken jullie dat regenwater? (voor WC of was)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2019 10:11

Hoe kan een dak nu over de perceelgrens van de buur gaan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”