Gasketel/Condensatieketel

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

Gasketel/Condensatieketel

#1 , 13 jun 2019 15:21

ik woon in een appartementsblok en wens inde toekomst een condensatieketel te laten plaatsen,maar we zitten met drie appartementen op 1 schouw,volgens architect mag ik ook individueel een schouw laten plaatsen omdat ik onder het dak woon,nu is mijn vraag als ik dat zou laten doen met goedkeuring van algemene vergadering,moet ik de kosten ook dragen als ze in de toekomst toch iets zouden veranderen in die algemene schouw voor een condensatieketel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 jun 2019 15:39

Als u volgens de statuten gebruik KUNT/MAG maken van die schouw dan moet u daarvoor meebetalen. Het feit dat u die schouw niet meer wenst te gebruiken is uw beslissing, niet die van de VME.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 13 jun 2019 15:55

ik moet wachten ,om mijn ketel te laten vervangen,want appart gaat niet op de algemene schouw dat moet allemaal samen ,of anders niet!daar heb ik ook niet voor gekozen

Reclame

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#4 , 13 jun 2019 15:59

en als ik eerst individueel een schouw laat plaatsen en daar op aansluit,tot de andere er klaar voor zijn op die algemene schouw en dan daar op mijn condensatieketel nadien op aan sluiten gaat dat ook?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 jun 2019 16:39

U kan altijd terug aansluiten op die gemeenschappelijke schouw.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 13 jun 2019 17:43

Strikt genomen moet u toelating krijgen van de VME om uw schouw door het dak te steken want het dak is gemeenschappelijk en niet van de eigenaar van het bovenste appartement.

PS. Als je nu 1000m3 gas verbruikt zal je met een condenserende ketel zo n 900m3 verbruiken. Aan de huidige prijs van gas is dat een besparing van 50€ per jaar.... Misschien toch beter terug een gewone plaatsen. Dit mag nog in appartementen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 13 jun 2019 17:52

De condensatieketel is uitgevonden om de omzetcijfers van de CV installateurs op te krikken.
Besparing is te verwaarlozen. "Groen" aspect is zelfs negatief als men het volledige plaatje bekijkt (over de volledige (kortere) levenscyclus van het beweerde groenere product).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2019 12:19

En wat met de CO-veiligheid? Bij een type B toestel moet je zorgen dat je genoeg aanvoer van verse lucht hebt, bijvoorbeeld met onderverluchting.
Ik zou persoonlijk ook opteren voor een type C toestel.

Mercury
Berichten: 107

#9 , 14 jun 2019 12:46

Er wordt beweerd dat een atmosferische ketel (gasketel) niet meer toegelaten is.
In oudere appartementsgebouwen stelt dit een probleem: als iedereen een condensatieketel zou plaatsen - met individuele rookafvoer - dan moet men de volledige kokers waarin de afvoer zit, afbreken en vergroten.
Dat ziet men niet zitten.
Weet iemand van het panel of er voor deze situaties (in hogere appartementsgebouwen) een uitzonderingstoelating bestaat?
Zo ja, graag de referentie.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jun 2019 13:30

Uitzondering? Van wie dan? Van wie is een atmosferische ketel niet toegelaten?

De Vlaamse wooncode laat een B-toestel (dus moet afvoer naar buiten van de rookgassen maar aanvoer van verse lucht uit de ruimte waar de ketel staat) nog steeds toe ALS je zorgt voor voldoende toevoer van verse lucht, liefst rechtstreeks van buiten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 14 jun 2019 13:40

…… En daarvoor moet je een doorvoer voorzien van buiten, en dus het akkoord krijgen van de medeëigenaars….

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2019 15:13

Uiteraard :D

Afhankelijk van de formatie van het gebouw kan het natuurlijk dat de vme eerder geneigd zal zijn akkoord te gaan met de ene oplossing of eerder met de andere.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”