rioolrecht

gerrit1967
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

rioolrecht

#1 , 11 jun 2019 13:06

Mijn ouders wonen in een rijhuis met nr 56. Bij renovatie van huis nr 54(nu bijna 10 jaar geleden) blijkt dat zowel huis nr 56 als huis nr 52 hun afvalwater aangesloten zijn op het net van huis nr 54. Bij verkoop van huis 52 of 54 zou de verkoper de kopers inlichten dat zij moeten voorzien in eigen afvoersysteem, vastgelegd in een notariéle akte. Huis nr 52 is verkocht, echter zonder deze in te lichten. Nu dreigt de eigenaar van huis nr 54 om mijn ouders van nr56 af te koppelen omdat hij destijds een afsluitbare koppeling met terugslagklep heeft geplaatst. De advocaat van huis 54 stelt in een brief naar mijn ouders dat er geen enkel recht voor de afvoer van het afvalwater is bedongen, noch neergeschreven in enige akte en dus enkel als een vorm van gedogen, de afvoer van aanpalende woningen heeft aangesloten. Hij stelt bovendien dat dit gold als een tijdelijke oplossing tot wanneer de erven nr52 en 56 van eigenaar zouden veranderen.. In januari maakt de eigenaar zijn voornemen bekent om aan dit ''gedogen'' een einde te maken. Dus met andere woorden, we gaan het afsluiten. Maar vermits een '' kleine bijdrage'' van 65euro ( ?'' ) zou hij niet tot afsluiting gaan( Eerst wou deze eigenlijk 150 euro vragen maar zelfs dat vond de eigenaar van nr 54 iets teveel van het goede).En bij verkoop van deze 2 panden en het niet aan de eigenaar van nr54 melden, vraagt deze brave persoon een ''minnelijke schikking'' van zo'n kleine 20 000 euro. Dit is het voorstel dat de advocaat heeft opgemaakt ten voordele van zijn kliént . Mijn vraag nu , kan en mag dit zomaar want deze persoon beweerd dat hij van vandaag op morgen zomaar de kraan mag toedraaien en op welke basis staaft deze brave man zijn maandelijkse bijdrage van 65 euro?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Mathieu Rutten

#3 , 11 jun 2019 15:56

Ik heb het gevoel dat dit topic reeds eerder werd gesteld? Mocht dit het geval zijn, gelieve het vorige topic dan gewoon verder te zetten. Dit om te vermijden dat alles nogmaals aan bod komt.

Dank u wel.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 jun 2019 16:00

Trek u niets aan van de brief van raadsman van de buurman. Indien reeds langer dan 30 jaar is het een verworven recht. Hij dat gewoon belangrijk en gewichtig om jullie te overbluffen.
Het stond dus blijkbaar wel in de aankoopakte van de verkoper van nummer 54, en is dus gewoon vergeten ever te schrijven in de nieuwe akte, nb door de notaris van de koper die nu reclameert

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 jun 2019 16:03

Ik heb het gevoel dat dit topic reeds eerder werd gesteld? Mocht dit het geval zijn, gelieve het vorige topic dan gewoon verder te zetten. Dit om te vermijden dat alles nogmaals aan bod komt.

Dank u wel.
Komt meer voor dan men denkt, vooral dan in die reeksen van identieke arbeiderswoningen naast elkaar. Daar kon niet goedkoop genoeg gebouwd worden. Idem voor dakaflopen en goten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”