Uitplitsen onkosten algemene delen huurder/eigenaar door syndicus

srgtdebr
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Uitplitsen onkosten algemene delen huurder/eigenaar door syndicus

#1 , 10 jun 2019 19:51

Ik ben mede-eigenaar en syndicus in een appartementsblok en naar aanleiding van het publiceren van de individuele bijdragen van de mede-eigenaars van het voorbije werkjaar, vraagt een mede-eigenaar naar de uitplitsing van de onkosten voor het onderhoud en het beheer van de algemene delen tussen huurder en verhuurder. Is er daar een juridisch kader voor? Ik ben van mening dat die uitplitsing mijn taak niet is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 jun 2019 19:55

Dat behoort niet tot de taak van de syndicus!
Er zijn wel professionele syndici die (tegen aparte betaling door de eigenaar) die splitsing doen en de kosten voor de huurder rechtstreeks aanrekenen aan de huurder. Maar dat valt onder "rentmeesterschap", NIET onder de wettelijk omschreven taken van een syndicus.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 jun 2019 20:15

Mijn laatste appartement dat ik aankocht (in een blok van 3 app) was voorheen van 1 zelfde eigenaar.. Er werd geen afrekening gemaakt. Alle kosten werden door 3 gedeeld.Ik heb dan een opsplitsing gemaakt op een excelblad met een volledige uitsplitsing van inkomsten en uitgaven, opgesplitst tussen huurder en eigenaar. Onderhoud tlv de eigenaar/onderhout tlv de huurders/tuinonderhoud/enz....In de beginne een groot werk, maar nu hoeft men enkel nog maar de in en uitgaven in de juist kolom in te vullen, en de uitkomst volgt vanzelf. En GRATIS

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 jun 2019 20:19

Mijn laatste appartement dat ik aankocht (in een blok van 3 app) was voorheen van 1 zelfde eigenaar.. Er werd geen afrekening gemaakt. Alle kosten werden door 3 gedeeld.Ik heb dan een opsplitsing gemaakt op een excelblad met een volledige uitsplitsing van inkomsten en uitgaven, opgesplitst tussen huurder en eigenaar. Onderhoud tlv de eigenaar/onderhout tlv de huurders/tuinonderhoud/enz....In de beginne een groot werk, maar nu hoeft men enkel nog maar de in en uitgaven in de juist kolom in te vullen, en de uitkomst volgt vanzelf. En GRATIS
Maar die uitsplitsing is niet noodzakelijk dezelfde voor alle verhuurde appartementen. De aan te rekenen kosten hangen af van wat er is bepaald in het huurcontract (binnen de wettelijke marges uiteraard).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 jun 2019 20:25

De mede-eigenaars krijgen telkens een lijst met de kosten voor zowel eigenaar als huurder samengeteld. Dat is het bedrag dat ze aan de VME dienen te betalen. Onderaan de lijst staan de 2 bedragen, zowel het totaal tlv de huurder als voor de verhuurder. Hij kan ermee doen wat hij wil, maar iedereen gebruikt mijn lijst en dat al meer dan 10 jaar. In die periode zijn er al 3 verkopen geweest, en geen enkele notaris, noch eigenaar heeft ooit opmerkingen gemaakt over onjuistheden. Dus doen we voort zoals we bezig zijn.

srgtdebr
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2019 20:53

Ik houd de inkomsten en uitgaven bij van de gemeenschappelijke delen. De gemaakte onkosten voor het onderhoud en het beheer van de gemene delen worden pro rato van de 10000-sten aangerekend aan de eigenaars. Ik begrijp niet wat de huurders in deze situatie te maken hebben. Wat de eigenaars door de huurder laat betalen in de algemene kosten, is hun zaak.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 10 jun 2019 20:55

Ik houd de inkomsten en uitgaven bij van de gemeenschappelijke delen. De gemaakte onkosten voor het onderhoud en het beheer van de gemene delen worden pro rato van de 10000-sten aangerekend aan de eigenaars. Ik begrijp niet wat de huurders in deze situatie te maken hebben. Wat de eigenaars door de huurder laat betalen in de algemene kosten, is hun zaak.
Zo is het!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adsummam
Berichten: 581

#8 , 10 jun 2019 22:51

Bij de duivel te biechten gaan:

https://huurdersplatform.be/hb/veel-gestelde-vragen/
Daarin:
Welke kosten en lasten mag de verhuurder mij aanrekenen?


Ook:
https://cibweb.be/faq/welke-gemeenschap ... nt-betalen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”