Klimop van de buren

katesally
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Klimop van de buren

#1 , 09 jun 2019 21:10

Ik had een vraagje over de buren. Wij huren beiden. Onze tuin is afgescheiden door een draad van 2meter hoog. Buren hebben houten platen om privacy en doorkijk te voorkomen. Zij hebben ook struiken, onkruid en klimop. Deze groeit serieus over onze draad. Al ieder jaar super veel werk om dit te onderhouden. Nu vroeg ze of tuinman van haar ook in onze tuin moest snoeien. Heb gezegd dat dit wel fijn zou zijn. Daarop zegt zei ja dan moet wel mee betalen.
Ik heb vlak af gezegd dat klimop en hun bomen van hun komt. Ik heb tuin met enkel gras. Hierop zegt zei ja dan weet ik genoeg. Ik ga dan alleen mijn kant laten doen...Ik ben er verder niet op ingegaan. Ik onderhoud het nu al 4jaar zelf. Mijn vraag is zijn zij verplicht hun klimop en bomen en struiken die over mijn draad in mijn tuin groeien mee te onderhouden. Of moeten ze enkel hun kant doen. En of ze me kunnen verplichten hierin mee te betalen als tuinman hun klimop en struiken wil afdoen aan mijn kant terwijl het wel van hun tuin komt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 09 jun 2019 23:06

Hagen

Voor het planten van hagen is geen stedenbouwkundige vergunning nodig. De te respecteren afstand wordt bepaald in voormeld art. 35 van het Veldwetboek..

Opgelet: Een draadafsluiting die met klimop of een andere klimplant wordt begroeid, beschouwt men als een levende haag en kan dus slechts op een halve meter van de perceelsgrens geplaatst worden, tenzij mits akkoord van beide eigenaars.
Bron : https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... de-opties/
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

katesally
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2019 15:56

Dus een levendige haag mag niet vlak aan mijn draad grenzen? Dus zijn ze dan verplicht dit mee te onderhouden? Of moet ik dit zelf doen? Ja volledig verwijderen zullen ze nooit doen.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 11 jun 2019 19:03

Kleine nuance
Een levende haag moet principieel op 50 cm van de scheiding. Mits onderling overleg mag deze op de perceelgrens geplaatst worden.
Indien deze haag dus op de scheiding staat , komt het onderhoud voor de beide buren elk voor zijn kant van de haag.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2019 18:15

bevraag je eens bij de milieudienst van je gemeente, bij een functionaris, zij zullen je een concreet antwoord kunnen geven, als je tevens de plaatsgesteldheid ook meegeeft.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”