Rijksvastgoedbedrijf NL

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

Rijksvastgoedbedrijf NL

#1 , 08 jun 2019 20:34

Mijn grootouders die overleden zijn, hebben in de 70’s een grond in bosrijkgebied(3500m2) in Nederland gekocht voor recreatief gebruik (om bvb een chalet op te plaatsen.) Enkele jaren na aankoop wordt een deel vd gronden van bestemming gewijzigd ifv aanleg militaire luchthaven. Sommig naburige gronden werden onteigend. Mijn grootouders wilden deze ook verkopen gezien de recreatieve waarde verloren was gegaan. De luchthaven zag in hun grond geen nut voor de luchthaven en wilde deze niet overkopen. Er werd zelfs een muur gebouwd die de luchthaven scheidt met hun perceel. Het perceel ligt ondertssn decennia onaangeroerd en is een bos geworden. We hebben deze week een aangetekend schrijven ontvangen van Rijksvastgoedbedrijf met de vraag of we hen toestemming willen geven om onze bomen af te laten toppen omdat deze om veiligheidsredenen te hoog zijn voor de aanvliegzone. Ze stellen hier een vergoeding voor van €500. Dus plots zou mijn aangrenzende grond dan toch van belang zijn voor de luchthaven. Mijn grootouders draaien zich om in hun graf als ik hen toelating geef om de bomen te laten aftoppen. Hoe pak ik dit best aan? Kan ik hen de toegang weigeren? Kan ik hen in principe op deze manier dwingen alsnog de grond over te kopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 08 jun 2019 21:47

t Is weliswaar Nederland doch weigeren zal niet echt een optie zijn ... Hoogstens zou je kunnen proberen verkopen maar de waarde van bos is laag (ong 1€/m2 in België) en dan moet je nog een koper vinden... De verkoper in de jaren 70 had ws voorkennis en heeft je grootouders beduveld. Ook in België gebeurde dit. We hadden zo in België een stuk bos dat in de jaren 60 door ouders gekocht was als bouwgrond .... traantjes gedroogd na overlijden en direct dat bosje weggedaan (Natuurpunt content) en verdergeleefd. Kon er toch niets aan veranderen.

stefan_82
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 09 jun 2019 10:20

het is recreatiegrond (denk dat de prijzen iets hoger liggen). Indertijd heeft de overheid tientallen gezinnen daar beduveld door het BPA te wijzigen ifv een luchthaven met gevolg onteigening. Nu,
‘aftoppen van bomen’ doet dit in vele gevallen schade aan de bomen. De goede manier vraagt een regelmatig onderhoud (=jaarlijks?) Dus ze gaan jaarlijks moeten langskomen of met de grove borstel 2000 bomen kortwieken. Zolang de grond in mijn eigendom blijft wil ik beide scenarios vermijden. Als ik neen zeg en geen toegang verleen. Welke stappen zullen ze nemen?
Laatst gewijzigd door stefan_82 op 09 jun 2019 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 09 jun 2019 11:43

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jun 2019 16:38

Een rechterlijk bevel. Ze gaan niet toestaan dat jij zomaar in je eentje een militaire luchtmachtbasis stil legt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”