Syndicus

Heidi Sneyers
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Syndicus

#1 , 03 jun 2019 17:10

Geachte,

Wij hebben hier in het appartements gebouw een syndicus die bij de vorige vergadering het bedrag van de maandelijkse betalingen van 120 euro naar 150 euro gebracht. Dat is nog doenbaar voor een blok met 4 eigenaren van hun appartement.
Nu moet de voeding van de lift worden vervangen omdat die al meer dan 10 jaar zit en nu stuk is gegaan door slijtage.
Prijskaartje is naar iedereen doorgestuurd in de blok en gevraagd of we de som van 609 euro voor 05/06/2019 willen betalen anders word de lift niet gemaakt.
Is dit wettelijk en waarvoor betalen we dan maandelijkse kosten. Zelf woon ik op de 4de etage en het is niet te doen met winkel materiaal om dat telkens 4 hoog te sleuren. Maar ik heb dit geld niet direkt voorradig. Hoe kan dit worden opgelost.

Graag een antwoord aub ik ben ten einde raad.

Met vriendelijke groeten Sneyers Heidi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 jun 2019 17:32

Vooraleer ten gronde te antwoorden: zou u me kunnen meedelen wie volgens u die kosten van de liftherstelling dan wél zou moeten betalen?
(doordenkertje)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 03 jun 2019 18:52

Die 150€ is een maandelijks voorschot ter betaling van de werkingskosten (gemeenschappelijke electriciteit, poetsen, ereloon syndicus, ...). Als er onvoldoende geld op de werkingsrekening van de VME staat kan de syndicus de herstellingsopdracht pas geven als de rekening bijkomend gespekt is. Vandaar de vraag om een bijkomend “werkingsvoorschot” ter grootte van de herstellingskost die blijkbaar 609€ is voor uw appartement. Je zal een oplossing moeten vinden om deze kost te betalen.

Mocht je huurder zijn dan is de kost voor de eigenaar.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jun 2019 19:25

Heidi,
Dit is de normaalste zaak in een VME. Is een onvoorzienbare extra kost. Alhoewel ik het snel vind dat de voeding van de lift versleten is.
Misschien de syndicus op de hoogte brengen van uw situatie, en hem vragen om bv. de volgende 6 maanden € 101.50/maand te mogen betalen. Indien uw reden een beetje aanvaardbaar is; misschien toegestaan. Zeker
indien de financiële toestand van jullie VME het toelaat.
Zou niet nalaten het hem te vragen.

Heidi Sneyers
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2019 16:38

Bedankt voor het antwoord.
Het geld is vandaag gestort hopelijk word de lift nu snel gemaakt

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”