Boekhouding VME - GDPR

Mercury
Topic Starter
Berichten: 107

Boekhouding VME - GDPR

#1 , 03 jun 2019 12:06

Mag een syndicus inzage weigeren van de stand van de "klantenrekening" of van de jaarafrekening van de klanten (mede-eigenaars), louter op basis van "privacy"?
Ik dacht dat, zeker als er twijfels bestaan, elke eigenaar het recht heeft alle boekhoudkundige documenten te controleren, of vergis ik mij wegens GDPR?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 jun 2019 12:09

Enkel de niet-privatieve rekeningen mogen worden getoond.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2019 12:17

Als rekencommissaris : kan ik u zeggen dat het de normale taak van jullie rekencommissaris is.
Iedere mede eigenaar heeft inzage van alle niet privatieve documenten. Wel na afspraak, uur en plaats
met de syndicus. Kopies zijn te betalen. Inzage kan betaalbaar zijn maar hangt af van het getekende contract met de syndicus.

Reclame

Mercury
Topic Starter
Berichten: 107

#4 , 05 jun 2019 11:17

Dank voor de reacties.
Er is geen commissaris.
Dus graag een concreet antwoord op een concrete vraag:
mag ik de stand van de eigenaarsrekeningen inzien of niet?
Als het niet mag, dan kan onmogelijk de juistheid van de boekhouding/afrekening gecontroleerd worden.
Bij voorbaat dank voor de moeite

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2019 11:52

Een syndicus moet een lijst bijhouden van de achterstallige betalers.
De te betalen kosten per mede-eigenaar kunt u uitmaken uit globaal afrekeningsdossier einde boekjaar.
U kent de kosten en de verdeelsleutels.
Indien uzelf de boekhouding en de klantenrekeningen wil controleren, moet u een afspraak maken bij de syndicus. Kan zijn dat hier een extra vergoeding voor gevraagd wordt + de kosten kopies.
Alles wat niet privatief is, mag ingezien worden. De boekhouding meenemen mag niet.
Zo ook geen inzichten in vorige boekjaren, die gunstige kwijting hebben gekregen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”