Nieuwbouw residentie rechten & plichten met mede-eigenaars

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Re: Nieuwbouw residentie rechten & plichten met mede-eigenaars

#16 , 03 jun 2019 23:38

Ok dus werken in de tuin mogen ook niet alvorens dit allemaal moet goedgekeurd worden door de AV en het is dus enkel mogelijk om menselijke dingen en basisrechten zoals privacy en veiligheid te bekomen indien dit binnen de vier maanden gedagvaard wordt met gemotiveerde argumenten en redenen om aanpassingen te mogen aanbrengen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 03 jun 2019 23:44

Dat zijn de nadelen van in gedwongen mede-eigendom te wonen. Uw vrijheid wordt daardoor beperkt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 jun 2019 10:25

informeer u alvast eens wat de bouwvoorschriften zijn voor afsluitingen. Ik zie niet in waarom een AV iets zou kunnen weigeren dat binnen de voorschriften valt. Tenzij misschien inderdaad de uniformiteit. Het zou heel raar zijn als 3 buren colstrop zetten en u als vierde buur daar ergens tussen zit met bekaertdraad bijvoorbeeld.

Reclame

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 jun 2019 10:59

Voor afsluitingen hebben wij nergens een bouwvoorschrift gehad. In het huisreglement is enkel en alleen sprake van een zonwering die aangevraagd dient te worden.
Verboden constructies zijn aircotoestellen, satellieten enz, maar verder is er geen sprake van een veilige omheining.
Algemeen heb ik teruggevonden dat er enkel een vergunning aangevraagd dient te worden indien deze omheining hoger is dan 2m, dat is zeker niet het geval. deze is lager. Alleen staat er niet bij vermeld hoe het zit bij een residentie.

Wel is het zo dat in het bouwplan oorspronkelijk hagen voorzien waren. Na twee jaar zijn deze nog steeds niet doorgebloeid door een veel te slechte opgeleverde grond van de bouwheer. Deze zat vol met bakstenen en glasscherven van het afgebroken gebouw destijds. Hier en daar was er een beetje potgrond gemengd, maar ondanks wij er alles aan gedaan hebben om deze hagen te laten doorbloeien door extra voeding enz waren deze na twee jaar nog steeds volledig kaal.

Het is dus wel de bedoeling dat de tuinen afgesloten worden en het is ook zo dat de omheining waarover ik spreek nu geplaatst is tussen ieders tuin. Enkel de omheining aan mijn kant is ook de kant waar iedereen langskomt met fiets, auto en te voet daar dit de ingang naar de gemeenschappelijke garages is. Deze heb ik op eigen initiatief opgehoogd bestaande uit net hetzelfde materiaal als de bestaande omheining.
Hiervan heb ik voor -en na foto's om duidelijk aan te geven dat dit een open zicht was recht in mijn leefruimte, zelfs een kind kon over deze omheining klauteren om op mijn tuin te komen. Hier was dus geen sprake van noch privacy noch veiligheid. De oorspronkelijk voorziene haag was nog hoger dan deze omheining.

Ik begrijp heus wel dat het inderdaad niet de bedoeling is dat 1 iemand Bekaert draad zet en de andere tuinen met ander materiaal afgesloten zijn, dat lijkt mij logisch. Contact met de buren onderling op het gelijkvloers heb ik ook niet zo zeer een probleem mee, maar het feit dat iedereen aan mijn kant langs komt, vind ik niet bepaald aangenaam en veilig. Er is onderling sprake geweest over deze omheining, maar er werd me niet meegedeeld dat dit slechts 1m hoog ging zijn.
Alles wat via de AV aangevraagd wordt, wordt ook nodeloos lang gerekt door een aantal dwarsliggers die eigenlijk totaal niks te maken hebben met het gelijkvloers. Indien ik deze ophoging ook had moeten aanvragen, had ik volgend jaar nog geen antwoord gehad en ondertussen ben ik al twee jaar gebruik van deze tuin kwijt omdat het totaal niet uitnodigend is in een tuin te vertoeven waar elke (soms) 5 minuten iemand voorbij komt.

Wat ik mij nog afvraag.. Hoe zit het met losse constructies zoals bv een scherm of een grote parasol? Kunnen ze dit ook verbieden als deze ten alle tijden gewoon verplaatst kan worden?
Dit lijkt mij nl een ander alternatief, maar het uitzicht gaat er zeker niet fraaier op worden. Dit was de meest geschikte eenvormige oplossing die mogelijk was en die aansluit bij de materialen en stijl van de residentie.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 jun 2019 09:32

die bouwvoorschriften zijn raadpleegbaar bij de gemeente.

Vraag 1: mag ik zetten wat ik van plan ben te zetten?

vraag 2: heb ik een vergunning nodig?

Het is dus niet omdat in veel gevallen omheiningen onder de twee meter niet vergunningsplichtig zijn, dat je ze overal zomaar mag zetten!!!
In heel veel wijken in mijn gemeente zijn enkel streekeigen hagen toegestaan of draad die volledig open is (dus zonder ericamatten of dergelijke...)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”