Nieuwbouw residentie rechten & plichten met mede-eigenaars

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Nieuwbouw residentie rechten & plichten met mede-eigenaars

#1 , 01 jun 2019 17:34

Klopt het dat je niet mag doen in je eigen tuin wat je wil als eigenaar van een residentie? De syndicus spreekt mij erover aan dat de "eenvormigheid" van de residentie aangetast is als ik bepaalde wijzigingen wens aan te brengen in mijn eigen tuin.
Dit gaat louter om zeer kleine wijzigingen die amper zichtbaar zijn voor voorbijgangers van de residentie en met mede-eigenaars van de residentie die overigens niets te maken hebben met het gelijkvloers.
Deze tuin is puur privatief en behoort enkel mij toe. De voorkant en zijgevel van het gebouw blijft wel ten alle tijden zijn eenvormigheid behouden, maar mijn eigen tuin achteraan wens ik graag in te richten naar mijn eigen zin.
Ook meen ik recht te hebben op privacy in mijn eigen tuin door een afsluiting te plaatsen, mag dit al dan niet? Moet deze geheel vrij blijven zodanig dat iedereen inkijk heeft in heel mijn woning en iedereen zomaar kan binnen komen op mijn eigen hof door dat hier geen afsluiting staat?

Oorspronkelijk stond in het plan dat hier een grote haag ging komen, maar deze komt er na jaren niet door door dat de grond niet vruchtbaar genoeg is. Of er nu een beukenhaag staat als afsluiting of een schutting, kunnen de mede-eigenaren van de residentie hier tegen in gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 jun 2019 18:12

Voor alle wijzigingen die het uitzicht van een residentie betreffen hebt u de voorafgaande toestemming nodig van de Algemene Vergadering.
Het feit dat het over privatieve gedeelten gaat wijzigt daar niets aan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2019 12:45

Dus bewoners van een andere verdieping die niks te maken hebben met het gelijkvloers hebben evenveel recht om hierin te mogen meebeslissen, ook al zien zij hier niks van? Het is niet voldoende als enkel alle bewoners van het gelijkvloers hier over beslissen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 jun 2019 12:50

Neen. De AV moet daarover stemmen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

EenWerknemer
Berichten: 105

#5 , 03 jun 2019 15:33

Welke meerderheid is hiervoor nodig?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 jun 2019 15:53

2/3
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jun 2019 17:32

De meerderheid, dus 2/3 van de stemmen moet gehaald worden indien er wijzigingen doorgevoerd worden aan gemeenschappelijke delen van een residentie, maar dus ook aan een afgesloten privé tuin die ik enkel bekostigd heb?
Maw anderen van de residentie kunnen zomaar beslissen over je eigen inrichting van een tuin die zij niet zien en waar zij geen kosten aan meedragen?

Privacy en veiligheid zijn dus geen vaste waarden meer? Wie staat er dan voor in als er iemand langs mijn tuin kan inbreken? Gewoon omdat de omheining zodanig laag is?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 03 jun 2019 17:37

Ja dus. Zie eerder antwoord.

Maar:
Hebt u het niet als punt op de dagorde van de AV laten plaatsen? Best mogelijk dat het goedgekeurd wordt.
Ingeval van niet-goedkeuring kunt u binnen de vier maanden de VME dagvaarden en de vrederechter op grond van gemotiveerde vraag toelating vragen om de aanpassing te mogen doen.

Dat zijn nu eenmaal de regels die van toepassing zijn op de gedwongen mede-eigendom..
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

EenWerknemer
Berichten: 105

#9 , 03 jun 2019 18:11

2/3 is denk ik alleen als het gaat over een gemeenschappelijke tuin in privaat gebruik
in het andere geval, een tuin in exclusieve eigendom, denk ik dat 50%+1 volstaat
wat denk jij asperger?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 03 jun 2019 18:28

2/3 is denk ik alleen als het gaat over een gemeenschappelijke tuin in privaat gebruik
in het andere geval, een tuin in exclusieve eigendom, denk ik dat 50%+1 volstaat
wat denk jij asperger?
Het is enkel het gebruik van de tuin dat privatief is. Niet het grondperceel zelf. Dat is in de regel gemeenschappelijk, anders zou de grond waarop het gebouw staat in verschillende percelen moeten zijn onderverdeeld. Ik heb nog nooit zo een basisakte gezien.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

EenWerknemer
Berichten: 105

#11 , 03 jun 2019 18:33

Ik heb een basisakte waar er er staat dat de private tuinstrook exclusieve eigendom is, samen met de keuken, twee slaapkamers, etc. Er wordt niet gesproken over het gebruik.

Ik ben akkoord dat dit niet betekent dat men eigenaar is van de grond, daar heb je gelijk in. Men is gewoon eigenaar van de tuin-ruimte net zoals men eigenaar kan zijn van een keukenruimte of een parkeerplaats.

EenWerknemer
Berichten: 105

#12 , 03 jun 2019 18:46

Misschien moet Spanish in zijn basisakte kijken en kijken hoe zijn privatief wordt beschreven en dit hier letterlijk neerschrijven, meestal is dat maar één of meerdere zinnen.

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jun 2019 19:11

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik ga trachten deze punten asap te verzamelen en zal ze hier plaatsen werknemer. Dat is een goed idee van je

Spanish
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 jun 2019 22:15

Dit staat beschreven in de akte, denk zo'n beetje hetzelfde als wat werknemer aangaf dat in het zijne stond.

Het appartement ... gelegen op het gelijkvloers omvattende:
- in privatieve eigendom: aparte inkomhal, berging, badkamer, wc, leefruimte met eetruimte en open keuken, slaapkamer 1 en slaapkamer 2, met een privatief n eexclusief genotsrecht van de tuin palend aan het appartement;
- in mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid: 88/1000sten in de gemene delen waaronder de grond.
Thans gekend onder de volgende door de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie toegekende gereserveerde perceelsidentificatie: 862 A P0003.

Weten jullie hiermee voldoende?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 03 jun 2019 22:35

Ja. Zoals ik eerder aangaf behoort de tuin tot de gemene delen en hebt u enkel het exclusief gebruiksrecht. U bent dus geen eigenaar van de tuin.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”