Perceelgrens

Jeroen Geerts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Perceelgrens

#1 , 27 mei 2019 16:34

Hoi,

Onze nieuwbouw is geplaatst door een algemene aannemer (start werken oktober 2017, oplevering oktober 2018).
het betreft een half open bebouwing.
Mijn buurman (die tegen mijn huis heeft aangebouwd) is gestart in maart 2018, opgeleverd in april 2019.
Mijn andere buurman (langs mijn oprit) zijn huis staat er al vele jaren

Nu mijn buurman zijn carport wil plaatsen meld hij dat zijn oprit slechts 2m90 breed is.
Zijn grond blijkt 9m90 te zijn (zou 10m moeten zijn).
Mijn grond blijkt 11m10 te zijn (zou 11m moeten zijn). Gemeten van de draad van mijn andere buurman tot aan mijn muur.
Mijn buurman zegt nu dat mijn huis voor 10cm op zijn grond is gebouwd. Doch is ons huis gebouwd op basis van de 'pikketen' die de landmeter geplaatst had (koord gespannen van het pikket dat vooraan de grond stond naar het pikket achteraan de tuin. Dit was dan de perceelgrens).
Mij lijkt het dat zijn statement niet correct is. Hij zegt dat ik mij niet had mogen baseren op de paaltjes van de landmeter maar zelf had moeten meten van aan mijn buurman zijn draadafsluiting tot ik aan 11m kwam.
Maar die draad staat niet 100% recht (gezien ik op andere plaatsen in de tuin tot wel 11m50 breed ben, en mijn buurman daar gewoon terug zijn 10 m heeft).

Helaas zijn de paaltjes van de landmeter vooraan niet meer aanwezig omdat de stad afgelopen maanden het straat vernieuwd heeft en de daarbij horende gracht ook heeft uitgegraven en heraangelegd (en het paaltje stond aan de oever van de gracht).
Het enige paaltje dat er nog staat is dat achteraan in mijn tuin.

Wat moet ik nu doen zonder mij op hoge nodeloze kosten te jagen?
Hoe kan ik bewijzen dat wat we gedaan hebben correct is?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 mei 2019 17:35

Laten vermeten door dezelfde landmeter.

Jeroen Geerts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2019 17:46

En ligt die last bij mij of bij de buurman? Want die landmeter gaat dat niet gratis komen doen vrees ik

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 27 mei 2019 19:24

Best ineens naar vrederechter gaan. Een tegensprekelijke opmeting is toch niet bruikbaar voor rechtbank. Laat tegenpartij maar dagvaarden.
Stel wel uw verzekeringen ( familiale - brand- rechtsbijstand ) wel in kennis.
Vrederechtbank kan dan ineens de 'overlap' regelen.

Jeroen Geerts
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2019 21:42

Hartelijk dank voor de reacties... benieuwd hoe het verder verloopt...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”