Opstijgend vocht appartement - rechtszaak

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

Re: Opstijgend vocht appartement - rechtszaak

#16 , 25 mei 2019 20:57

De blokpolis aanspreken, de makelaar hiervan op de hoogte stellen. Verzekering kan dan een expert aanstellen om de oorzaken te zoeken. Zeker gezien lekkages … welke zeker onder de dekking vallen en
om verdere schade te voorkomen. En indien er rechtsbijstand in voorzien ook deze in werking zetten.
Jullie zitten met elektriciteitsproblemen = brandgevaar. Lekkages = bijkomende schade = bijkomende uitkeringen.

Spreek jullie makelaar aan.
Blokpolis is momenteel nog niet volledig aanwezig omdat de verkoper deze heeft stopgezet zonder ons hierover in te lichten. Zonder syndicus konden we ook geen blokpolis aanvragen, syndicus heeft nu wel een tijdelijke polis aangevraagd en volgende week zal er een schatting etc. komen

Wat kan de makelaar in dit geval doen? Ik dacht dat deze enkel aansprakelijk is voor de verkoop en van zodra dit rond is alles doorschuift.
Jullie kunnen daar toch niet wonen zonder brandverzekering ? Zou heel dringend deze zaak in orde brengen en jullie kunnen deze zeker afsluiten indien eensluidend akkoord.
Met makelaar bedoel ik de verzekeringsmakelaar.
Raad u dringend aan eerst deze zaak op punt te zetten voor er echte ongevallen, schadegevallen optreden.
De verkooppromotor is helemaal niet koosjer. En het probleem zoals ik kan lezen is dat de akte vermeldt met verborgen en niet verborgen gebreken.
In geval van rechtsprocedure een hete aardappel om te slikken. Zou mij goed laten begeleiden en bijstaan door een professioneel.
Ik denk hier aan belazering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 mei 2019 21:11

Is er een syndicus? Is er een basisakte?
Dan is het beter dat de syndicus 1 rechtszaak aanspant tegen de bouwheer in naam van alle eigenaars samen. Zal goedkoper uitvallen.
Indien geen syndicus, kunnen jullie samen afspreken om 1 raadsman te nemen.
Kan natuurlijk ook ieder voor zich afzonderlijk. Gewoon een lijst opstellen met alle gebreken en een paar foto's. De rechter zal een gerechtelijk deskundige aanstellen die dan alles terplaaste zal komen onderzoeken. Zijn voorschot zal je wel moten betalen voor aanvang van zijn onderzoek, maar dat krijg je terug als tegenpartij veroordeeld wordt. (en solvabel is)
Er is nog geen syndicus, maar we hebben binnenkort een afspraak om dit te finaliseren zodat we dit probleem tesamen kunnen aankaarten tijdens de eerste vergadering. Hoe lang kan een rechtszaak als deze aanslepen en hoe groot is de kans dat we dit winnen? Op zich zou het dan eigenlijk beter zijn dat ik met mijn vocht probleem herstellen wacht tot de gerechtelijk deskundige is geweest, toch? Anders is het probleem opgelost en is er enkel de factuur waar ik mee opgezadeld zit....
Jullie zitten in een hekelige situatie, gezien niets op punt staat. Verzekering, syndicus ... staan nog niet op poten.
Zwakke punt is : akte vermeldt met zichtbare en niet zichtbare gebreken.
Kans op slagen bij de rechtbank : enkel bij grondige vaststelling misbruiken, omzeiling wettelijke voorschriften, bouwvergunningen en controles kunnen jullie op weg zijn voor jaren. Positieve uitspraak : durf ik mij niet over uit te spreken. Ken enkele gelijkaardige zaken die jaren hebben aangesleept en op den duur door benadeelden is gestopt wegens financiële middelen.

Ik hoop van harte dat het bij jullie anders mag verlopen.

Haier092
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#18 , 25 mei 2019 21:41

Een hekelige situatie is het inderdaad, bedankt voor de reacties! Naar de toekomst toe ook een erg belangrijke les deze ervaring.

Er is zeker sprake van belazering, de verkopers proberen ook verschillende facturen (zelfs met aanmaningen erbij omdat ze niet willen betalen ook al staat het op hun naam) op ons te verhalen van periodes waarbij we nog niet eens de sleutel hadden. Natuurlijk ook een heel gedoe om deze maatschappijen in te lichten terwijl dit eigenlijk niet eens mijn verantwoordelijkheid is.

Ik denk dat ik wel meer van het rechtszaak idee aan het afstappen ben omdat ik dit gekocht heb als een tijdelijke woonst, maar voor de bewoners boven mij is dit verhaal anders.

Wat betreft het vocht probleem is er ondertussen ook een expert langs geweest en deze was gerechtsdeskundige geweest ook in zaken als deze. Hij drukte me wel op het hart dat we deze zaak wel zouden winnen omdat er in mijn appartement muren effectief leeggekapt zijn en dan 'verdoezeld' door een gipsplaat om het probleem even te verhelpen. Maw ze wisten van het vocht probleem maar wilden helemaal niet de kost hebben om alles te injecteren.

We wachten nog af of we kunnen terug vinden of er een architect op dit project stond en wat er in het lastenboek beschreven staat. Vandaar uit gaan we een beter beeld hebben en zo beslissen wat we als volgende stappen nemen. Moesten jullie contactgegevens hebben van een advocaat die hier ervaren is mogen jullie deze natuurlijk delen zodat we alvast wat advies kunnen inwinnen over deze situatie.

To be continued!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#19 , 25 mei 2019 21:55

Welke omgeving in het Antwerpse ken ik er wel.

Haier092
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#20 , 26 mei 2019 13:52

Het plot breidt zich steeds meer en meer uit. De verkoper heeft contact gehad met de aannemer, die op zijn beurt mij belde met de boodschap dat hij alles gratis komt injecteren en de lek zal komen opzoeken van de gemene muur en deze ook zal komen herstellen.

Aannemer vertelde mij echter dat het geen 100% garantie ging zijn met dit product maar eerder 99%. Lijkt me ook een idee om iets van contract op te stellen zodat ik hier later zéker geen factuur van krijg moest ik beslissen om het via hen te laten doen?

Het klinkt allemaal erg louche vind ik, lijkt een beetje alsof ze betrapt zijn en nu alles zo snel mogelijk willen verdoezelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”