Domicilëring en mede-eignaar

TommyDee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Domicilëring en mede-eignaar

#1 , 20 mei 2019 17:53

Ik ben samen met 1 ander persoon mede-eigenaar van een huis. Liefst zou ik het huis verkopen. De andere mede-eigenaar wil er echter gaan wonen. Kan hij er zomaar intrekken en zich er laten domiciliëren zonder mijn toestemming. En als hij het toch doet, kan ik daar tegen procederen? Ik weet dat hij mij dan huur verschuldigd is, maar zoals ik zei: ik zou liever verkopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 mei 2019 17:57

Betreft dit een vrijwillige onverdeeldheid?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

TommyDee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2019 14:34

Ja, het gaat om een vrijwillige onverdeeldheid. We hebben het pand samen enkele jaren geleden gekocht. Maar inmiddels hebben we geen relatie meer. Momenteel staat het leeg. We hebben er nooit in gewoond. Dus geen van ons beiden is er gedomicilieerd.

Reclame

TommyDee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2019 14:45

En verder: we hebben nooit een wettelijke relatie gehad. Geen huwelijk of samenlevingsovereenkomst.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 21 mei 2019 16:22

Om te verkopen moeten beiden hun toestemming geven. Dat komt omdat het een vrijwillige mede-eigendom is.
Of er al dan niet een relatie is tussen mede-eigenaars speelt daarbij geen rol.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


TommyDee
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2019 11:58

Eigenlijk was mijn vraag vooral of ik die persoon kan beletten zich zonder mijn toestemming in het huis te vestigen en zich er te domiciliëren. Want mij uitkopen kan hij niet. Maar hij is dus van plan er te gaan wonen en dan worden onderhandelingen om het te verkopen sowieso onmogelijk.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 23 mei 2019 12:45

Neen dat kan u niet maar net zoals de andere eigenaar kan u daar gaan wonen.
Domiciliëren wil zeggen dat uw belangen daar gevestigd zijn.
Diegene die er woon moet wek helft van normale huur betalen aan de partij die er niet woont.
Indien er niemand woont zal u leegstand belasting moeten betalen mogelijk elk jaar stijgend.
Gezien geen huurcontract is het een feitelijke bezetting.
Als u wil verkopen zal u best via rechtbank gaan ... openbare verkoop is meestal lager dan privaat markt. Dus probeer andere partij te overtuigen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”