verduidelijking volmachten

kyokukou
Topic Starter
Berichten: 17

verduidelijking volmachten

#1 , 15 mei 2019 11:59

Goedemiddag,

Sinds een jaar maak ik deel uit van de RME in een grote appartementenblok.
Ik heb hierdoor willen vaststellen dat er misbruiken zijn bij het gebruik van de volmachten op een AV wegens het niet kennen van de wetgeving.
Nu zijn er 2 specifieke punten waarbij ik mij vragen stel naar aanleiding van de eerste AV die recent doorgegaan is waarbij we niet voldoende waren. Voor de 2de AV wil ik en de rest van de RME dat alles volgens de regels gebeurd.

De eerste vraag is ivm een persoon die een volmacht heeft maar tot eind 2018 werkzaam was bij onze syndicus.
In de wetteksten 577-6 heb ik volgend alinea gevonden:

" § 9. Een lasthebber van de vereniging van mede-eigenaars of iemand die door haar in dienst is genomen of voor die vereniging diensten levert in het raam van enige andere overeenkomst, mag niet persoonlijk of bij volmacht deelnemen aan de beraadslagingen en de stemmingen over de opdracht die hem werd toevertrouwd"

Versta ik hiermee goed dat wij deze persoon geen volmacht mag hebben en we mogen deze vragen om de AV te verlaten? Dit omdat deze AV over 2018 gaat en dat ze toen werkzaam was bij onze syndicus ?

Mijn 2de vraag gaat over een huurder die ook een massa van volmachten had.
In de wetteksten staat er " § 7. Iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering" maar ook "§ 11. De leden van de vereniging van mede-eigenaars kunnen, mits eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden. De syndicus stelt hiervan notulen op.".

Door punt 11 ben ik even gaan uitzoeken wat er weet in onze basiakte staat en heb volgende tekst gevonden "De huurder van een appartement mag alleen zijn verhuurder, eigenaar van het appartement dat hijvan deze laaste in huur houdt, vertegenwoordigen".

Zie ik het correct in dat de wet stengere regels opgelegd door de AV toestaat waardoor we de extra volmachten, die niet van de eigenaar van zijn appartement, mogen weigeren omdat hij huurder is ?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen om dit te verduidelijken.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding