Dode bomen en takken op mijnafsluiting

atir
Topic Starter
Berichten: 29

Dode bomen en takken op mijnafsluiting

#1 , 12 mei 2019 13:05

Ik heb een weiland waar paarden op grazen dat aansluit op een "bos" meer een verwaarloosd stuk waar veel wildgroei op staat. Doordat er nooit iets opgeruimd of onderhouden wordt aan dit stuk, vallen alle dode takken en zelfs hele bomen op mijn omheining,waardoor die regelmatig stuk is en de paarden kunnen ontsnappen, ook overhangende takken van een eikenboom geeft veel hinder want van eikels kunnen de paarden ziek worden.
Ik heb de eigenaar al 2 X vriendelijk gevraagd om dit op te ruimen maar hij antwoord dat hij geen tijd heeft dat we het zelf maar moeten doen, hij zei de laatste maal zelfs letterlijk " dat is de consequentie van naast een bos te liggen"
Volgens mij is de consequentie van een bos te hebben dat je het moet onderhouden .

Waartoe is deze buur wettelijk verplicht om deze hinder te voorkomen en hoe kan ik hem dat afdwingen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 mei 2019 13:38

Indien een omvallende boom uw afsluiting vernielt dan kunt u de buur daarvoor aanspreken, tenzij het een gevolg is van overmacht (bv. storm).
Voor de "vruchten" en bladeren die op uw grond vallen kunt u niets doen.
Om te vermijden dat de paarden eikels of andere gevaarlijke zaken zouden opeten moet u zelf de nodige voorzorgen nemen. Wij losten dat op door een tweede omheining binnenin de weide.
Ook langs de kant van de openbare weg om het voederen van de paarden door derden te beletten/ontmoedigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 mei 2019 16:00

U stopt met "vragen" en stelt de boseigenaar aangetekend in gebreke...

Vermeldt dat u elke volgende schade aan uw afsluiting, op hem zal verhalen als ze een gevolg is van zijn nalatigheid door het niet onderhouden van zijn bosbestand.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”