Kattenverjager

Toetegaai
Topic Starter
Berichten: 21

Kattenverjager

#1 , 11 mei 2019 09:39

Beste forumleden,

Ik had graag jullie mening/advies gehad ivm overlast veroorzaakt door een ultrasone Kattenverhagen.

Korte situatieschets:

Wij wonen in een rijwoning in een woonwijk in de stad. De tuinen (kleine stadstuintjes) grenzen uiteraard ook aan elkaar. Onze buurvrouw heeft last van katten die hun gevoeg doen in de tuin en heeft hiervoor sinds enkele weken 2 ultrasone kattenverjagers geïnstalleerd. Ik heb alle begrip voor haar probleem en zou er normaal gezien geen probleem mee hebben ware het niet dat deze toestellen overlast veroorzaken. Elke keer wij ons schuifraam opendoen, het terras opstappen of bewegen in de tuin produceren deze dingen een voor ons hoorbare pieptoon. Wij hebben er last van (2 dertigers), onze kinderen hebben er meer last van en onze hond heeft er last van. Deze laatste gaat op zoek naar de bron van het geluid en durft de tuin te slopen uit frustratie. De andere buren hebben er geen last van (deze zijn iets ouder en horen de toon niet). De concrete situatie is dat deze kattenverjagers eigenlijk continue staan te piepen gedurende de dag (van zodra er beweging is bij ons in de tuin, in de tuin van de buren aan de andere kant of aan de straat achter de tuin -> altijd dus).

Volgens mijn opzoekingen bestaan er geen regels rond het gebruik van deze toestellen (behalve aan welke specificaties de toestellen moeten voldoen), enkel wat adviezen.

Deze situatie is niet leefbaar. We hebben de buurvrouw er al enkele malen over aangesproken en ze heeft het toestel op de laagste stand gezet maar de overlast blijft. De toestellen zelf wil ze niet uitschakelen. Haar laatste reactie was dat ze misschien andere toestellen ging aanschaffen (ook ultrasoon). De kans is groot dat onze kinderen en onze hond er last van blijven hebben - deze hebben beiden een gevoeliger gehoor dan volwassenen).

Welke verdere stappen kunnen we ondernemen (buiten verhuizen uiteraard). Dit voelt aan als een gijzeling want we kunnen geen gebruik maken van onze tuin. Bijkomend probleem is dit bewijzen. Wij hebben er last van, de kinderen hebben er last en de hond heeft er last van maar het gros van de mensen hoort dit niet en kan zich dus ook niet inbeelden wat voor kwelling dit is. Onze zoon kloeg gisteren terwijl hij in de keuken stond (andere kant van het huis) en het schuifraam stond open.

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.
Alvast bedankt voor de reacties (en om de moeite gedaan te hebben om deze lange post te lezen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Toetegaai
Topic Starter
Berichten: 21

#2 , 11 mei 2019 09:44

Hierombij de link naar de FOD Volksgezondheid

https://www.health.belgium.be/nl/ultras ... nproducten

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 11 mei 2019 11:34

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 11 mei 2019 11:40

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 11 mei 2019 12:53

Juridisch kan daar geen kat aan uit

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 11 mei 2019 13:13

als ik mag afgaan op andere topics hier, alles wat overlast veroorzaakt kan strafbaar zijn, het probleem is alleen hoe kunt ge dat bewijzen . . .

u kan altijd naar de vrederechter stappen voor een verzoeningspoging, is gratis en gaat redelijk rap

het nadeel, men is niet verplicht om te verschijnen en men kan gerust zen kat sturen

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 11 mei 2019 13:17

het nadeel, men is niet verplicht om te verschijnen en men kan gerust zen kat sturen
Mooi!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 mei 2019 15:02

Meerdere gemeenten verbieden ultrasone geluidsbronnen (stijl moskito).
Kijk politiereglement na - zal vrij algemeen opgesteld zijn, dus ruimer bruikbaar.

Omdat relatief veel mensen (vooral jonge dan) dat wél horen.
Of onbewust ondergaan.
Het is niet omdat je het niet hoort of ziet, dat het geen effect heeft.

Recent nog artikel in krant (aan zee ?) dat er daar mensen ziek werden van zo'n toestel - slaapproblemen e.d.

tira00
Berichten: 929

#9 , 11 mei 2019 17:56

Honden hebben er zeker last van.
Ondingen zijn het.

Toetegaai
Topic Starter
Berichten: 21

#10 , 11 mei 2019 18:10

Dank voor de reacties.

De optie vrederechter hadden we inderdaad ook al in het achterhoofd maar voor het zover komt, willen we dit toch eerst op een buurvriendelijke manier aanpakken.

Als ze blijft volharden in de boosheid, denk ik dat we eerst via de wijkagent gaan proberen en eventueel via aangetekende brief.

Het politiereglement ga ik zeker eens bekijken.

Ik blijf het toch eigenlijk wel straf vinden dat iets waar zoveel mensen last van hebben niet (meer) gereglementeerd wordt.

Ik snap ook best wel dat het vervelend is om altijd maar uitwerpselen te moeten oprapen van andermans dieren maar er moeten toch andere manieren bestaan dan zo een toestel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”