Lek in leiding, kosten voor VME/verzekeraar of privé?

junta-kun
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lek in leiding, kosten voor VME/verzekeraar of privé?

#1 , 09 mei 2019 20:45

Dag iedereen,

ik woon in een appartementsgebouw met 5 appartement, 2 per verdieping. Ik ben zelf mede-eigenaar en mijn overbuur is eveneens de syndicus.

Ik schets even de situatie met een afbeelding er bij.

Afbeelding

Mijn afvoerleiding gaat ondergronds via het appartement van mijn overbuurt naar beneden. Nu is er ergens een lek in de afvoerbuis onder mijn overbuur waardoor er waterschade is in het appartement er onder. Blijkbaar was dit al gekend vooraleer ik op de hoogte werd gebracht dat ik (mijn afvoer) er mee te maken had. De overbuur/syndicus dacht dat het lek kwam door de leiding die van hun appartement kwam en heeft hun stuk vervangen, maar toch bleef het lekken bij de onderbuur. Ze vermoeden dat er een lek in "mijn" leiding die onder hun appartement door komt.

In afwachting van de lekdetectie heb ik de afvoer 2 weken niet gebruikt. Bij de lekdetectie hebben ze zelf nix gevonden en vermoeden dat het lek uiteindelijk toch gefixed werd door hen.

Ik heb dan zelf via de verzekeraar van de blokpolis een dossier geopend aangezien de overbuur/syndicus geen tijd had. Ze stelden voor om een lekdetectie te doen.

Vraag 1:
De overbuur/syndicus bleef maar zeggen dat de kosten van het openbreken van hun keuken en herstelling en lekdetectie voor dit alles bij mij, of gedeeld moet worden tussen ons. Aangezien dat het "mijn" leiding is dat kapot is. Klopt dit? Ik ging er van uit dat dit deel was van het gebouw en niet enkel mijn appartement en dat dit betaald wordt door de VME en daarna vergoed door de blokpolis van de verzekering. Gezien de oudere staat van het gebouw heeft de persoon van de lekdetectie gezegd dat het mogelijk is dat er kleine gaatjes zijn ontstaan in de kopere leidingen, wat bij oudere gebouwen vaker voorkomt.

Vraag 2:
Is er geen belangenvermenging of dergelijke aangezien de overbuur ook de syndicus is en dit niet wilt laten betalen door de VME? Ik stel me ook de vraag of de syndicus bekwaam genoeg is en kennis genoeg heeft.

Vraag 3:
Advies na lekdetectie is om een nieuwe buis/leiding te leggen bovenop de vloer van mijn appartement naar appartement van overbuur zodat de oude leiding niet meer gebruikt zal worden. Zijn de kosten hiervan ook gedeeld of worden de kosten betaald door VME en door verzekeraar achteraf? Persoon van lekdetectie zei dat de werkuren wel door verzekeraar vergoed konden worden, maar materiaal (aankoop buis) voor ons zelf is.

Bedankt voor jullie advies alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mei 2019 22:03

1. U moet eerst de blokpolis lezen en nagaan wat er gedekt wordt in het kader van waterschade.
2. Indien die leiding enkel dient voor uw appartement is ze privatief. Betekent dus dat de franchise ten uwen laste valt in dat geval. Of totaalkost indien niet gedekt door polis.
3. Ik ken de syndicus niet en kan dus niet oordelen over zijn IQ noch over zijn integriteit.
4. Indien leiding alleen van u deelt de VME niet in de kosten.
5. De bewering van de lekdetector raakt kant noch wal. Er is geen splitsing tussen kosten materiaal en werkuren. Tenzij de man alle polissen uit zijn hoofd kent en met telepathie de inhoud van jullie blokpolis kan lezen zou hij beter gezwegen hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”