Bouwaanvraag HOB Gevelbekleding

Jan8714
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bouwaanvraag HOB Gevelbekleding

#1 , 08 mei 2019 14:24

Goedemiddag,

Ik ga even kort in puntjes het verhaal schetsen:
- HOB Bouwgrond gekocht maart 2018, bouwgrond ernaast was nog niet verkocht.
- Plannen van architect duurde iets langer, wilde strakke stijl en proberen budgettair gunstig te werken.
- Buurman die de bouwgrond ernaast ondertussen gekocht heeft had mij 1 keer heel kort tijdens een drukke dag op het werk gebeld of ik al snel wilde bouwen of we niet samen konden werken. Zei dat ik mijn stijl en alles al bijna goed had. Hij was niet van plan snel te bouwen zei hij.
- Juni kwam ik erachter dat de buur al plannen had ingediend in Pastorij stijl, het volledige tegenovergestelde van mijn gewenste bouwstijl.
- Wilde dit eerst niet en kwam er niet uit met de buurman om zijn plannen ietwat aan te passen. Tijdje overwogen te verkopen
- Dan toch maar plannen aangepast en in januari aanvraag gedaan, origineel met een lichte baksteen gevel omdat architect dat het beste vond, ik wilde eigenlijk bepleisterde gevel :(.

Nu is de aanvraag behandeld door de gemeente en heeft de buurman zo lijkt het een politiek spelletje gaan spelen en mij voorwaarden opgelegd om verplicht de gevel aan te passen aan zijn gevel. De keuze tussen een lichte baksteen en of de baksteen kaleien in een kleur met hem overeen te stemmen. De verkavelingsvoorschriften schijven baksteen of crepi (gepleisterd) voor.

Persoonlijk vind ik dat hij wel erg zijn willetje door duwt, ook al is mijn bouwplan veel meer hedendaags, wat wil je als buurman nog meer bepalen?

Wat kan ik hier mee doen? Hebben jullie advies?
Bakstenen gekaleid, bakstenen en steenstrips al helemaal zijn allemaal veel duurder en niet echt mijn ding. Hij heeft een klein stuk van de voorgevel gekaleid op de plannen staan maar wil dus absoluut dat ik dat match omdat anders "de waarde van zijn woning te fel zou zakken".

Alvast bedankt voor jullie feedback en advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pascale13wy8
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2019 20:05

Spijtig genoeg is de snelste indiener, diegene die de bouwstijl bepaalt voor de aanpalende woningen of zelfs de straat. Afhankelijk van de gemeentereglementen kan wel een afwijking toegestaan worden in de kleur van de buitengevel en dak. Spijtig genoeg lees ik dat u de aanvraag tot vergunning reeds heeft ingediend en zou u een afwijking van de buitengevel kunnen aanvragen bij het omgevingslokket van de gemeente, maar dan heeft u wel een grondige reden nodig. Daarover kan u best eens overleggen met de architect. Het argument dat uw buur aanhaalt over de waardedaling van zijn woning is volgens mij onzin. Er zijn genoeg woningen in België op deze manier gezet. Hij mag bij verkoop niet doen uitschijnen dat ze door dezelfde aannemer of architect werden gezet, zeker niet indien de afwerking van uw woning op een betere of duurdere wijze is afgewerkt om kunstmatig zijn de prijs hiermee op te drijven. U kan hiervoor ook naar de provincie gaan indien u niet akkoord gaat met de gemeentelijke beslissing.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”