Heb ik een recht van doorgang

LexLion
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Heb ik een recht van doorgang

#1 , 07 mei 2019 20:08

Hallo beste leden,

Ik zit met een vervelend probleem. Ik woon in Kallo en kan mijn woning niet bereiken met de auto aangezien de toegangsweg niet breed genoeg is. Sinds een aantal maanden rij ik gewoon over de grond van mijn buurman om mijn woning te bereiken. (hij weet dit en heeft er geen problemen van gemaakt)

Heb ik nu een recht van doorgang (die impliciet tot stand is gekomen) of moet ik een overeenkomst sluiten met mijn buurman?

Groetjes,

Lise

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 07 mei 2019 22:08

Je hebt enorme goede gebuur . Hij zou zijn perceel kunnen omheinen met tuinschermen en u hiermede de toegang ontzeggen op zijn prive terrein .

LexLion
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2019 22:32

Wat moet ik dan precies doen? Een overeenkomst sluiten met mijn buur?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 mei 2019 22:55

Inderdaad. Maar heel raar dat u in een woning kan wonen die niet via een bredere weg verbonden is...
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 44u8IR-qkp


geef recht van doorgang of recht van overweg eens in op een zoeksite dan weet u waar het over gaat.

ERFDIENSTBAARHEDEN Artikel 637 e.v. van het burgerlijk wetboek bepaalt dat een erfdienstbaarheid een zakelijk recht is ten laste van een onroerend goed dat gevestigd wordt ten voordele van één of meer andere onroerende goederen die aan een andere eigenaar toebehoren.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 mei 2019 23:58

Ik woon in Kallo en kan mijn woning niet bereiken met de auto aangezien de toegangsweg niet breed genoeg is. Sinds een aantal maanden rij ik gewoon over de grond van mijn buurman om mijn woning te bereiken.
Wat deed u dan voorheen ?

Hoe breed is de weg, en hoe breed moet die volgens de bestaande erfdienstbaarheid zijn

tira00
Berichten: 929

#6 , 08 mei 2019 08:30

Bent u eigenaar van de woning?
Kijk dan eens in uw koopakte of er een erfdienstbaarheid is in opgeschreven.

Neen,u bouwt, zonder verdere stappen, geen rechten op omdat uw buurman nu toestemming geeft om door te rijden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”