Scheidingsmuur nieuwbouw

Bossie123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Scheidingsmuur nieuwbouw

#1 , 04 mei 2019 19:54

Beste leden,

Bij onze nieuwbouw is er in de zijgevel, waartegen de buren gaan bouwen, een sanbloc ingewerkt. Vervolgens is deze wand afgewerkt met 6cm PIR-plaat gemonteerd. Nu is mijn buur beginnen bouwen. Er komt momenteel 4 cm geluidsisolatie tegen en dan zijn snelbouwsteen.
Nu eist mijn nieuwe buur dat ik de pir-platen ter hoogte van de sanbloc verwijder en daar brandwerende platen + geluidsdempende platen tegen monteer. Ik heb reeds verschillende toegevingen gedaan, maar dit vind ik vrij absurd.

Nu zou ik willen vragen of iemand me kan helpen met me te wijzen op mijn rechten en plichten.

Alvast bedankt!

Mvg,

Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 04 mei 2019 22:32

Je hebt dus een inbouwWC (sanbloc) uitgespaard in uw bouwblad en daarachter gewoon wat isolatie geplaatst.

Onder voorbehoud maar dit lijkt mij tegen alle basisprincipes van goed bouwen in te druisen.

Staat dit zo op het plan dat uw architect tekende? ... Het zou mij verwonderen.

Onder voorbehoud doch zou k als buur ws de verplaatsing van die inbouwWC vorderen om alle mogelijke geluidshinder te vermijden.

Bossie123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2019 11:51

Beste,

Deze stond zo getekend op de bouwaanvraag. Ik wil gewoon weten wat de normen hieromtrent zijn.

Mvg

Jonas

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 mei 2019 12:26

In een scheidingsmuur mogen geen openingen zijn ivm de brandveiligheid. Deze dient over de ganse oppervlakte een minimum dikte te hebben, opgelegd door de brandweer, en die een brandweerstand heeft van 60 minuten. Vandaar hun vraag voor een brandwerende plaat
Jij bent hier in de fout gegaan..

Bossie123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2019 13:38

Bedankt voor de info. Dan is mijn architect toch ook in de fout gegaan niet? Waarom zeggen ze hier niks op bij de bouwaanvraag?

Alvast bedankt!

Mvg

Jonas

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mei 2019 16:12

Vraag het hem eens.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”