mede-eigendom wijziging akte syndicus

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

mede-eigendom wijziging akte syndicus

#1 , 01 mei 2019 15:56

We hebben een huis gekocht waarvan de garage apart van het huis ligt samen met andere garages van de bewoners op gemeenschappelijke grond dus (het huis niet). De bouwheer heeft in de basisakte laten plaatsen dat er geen syndicus is en men afziet van de appartementswet. De grond van de garages en toegangspoort zijn gemeenschappelijk en een overdekte carport die als fietsstalling kan gebruikt worden die dus tot de mede-eigendom behoren. Er is een elektriciteitsmeter aanwezig en individuele tellertjes voorzien om het onderscheid te kunnen maken in verbruik. De bouwfirma heeft dat alles in de basisakte laten plaatsen. Er wonen hier mensen al drie jaar en de bouwfirma heeft nog steeds geen facturen gestuurd voor de gemeenschappelijke elektriciteit.
De bouwfirma kwam onlangs op de proppen om een syndicus aan te stellen en had ons een aantal weken terug samengeroepen om deze voor te stellen. Daarvoor wil men ook de basisakte wijzigen. Nu stuurt men ook een uitnodiging voor de oplevering van de gemene delen en daarna stemming? Een aantal bewoners zijn daarvoor te vinden om een syndicus aan te stellen.
In feite willen we dat helemaal niet, men had tijdens de verkoop (dat is mondeling natuurlijk) ons meegedeeld dat er geen syndicus is enkel de kosten van de poort eens te verdelen en dat is alles en als ze eens zou moeten gesmeerd worden, worden de kosten verdeeld. Wat ook fair is natuurlijk.
Kunnen wij hier weigeren als we willen dat de basisakte niet veranderd wordt om een syndicus aan te stellen? Hoeven wij onze aanwezigheid te bevestigen?
We hebben twee garages en bij ons wordt dat al gauw enkel syndic 30 euro per maand en voor wat?
We zouden eventueel toestemmen maar enkel indien we slechts ipv dubbel tarief (twee garages) voor 01 garage de premie dienen te betalen en het per woning te zien die gebruik maakt van het garagecomplex?
We wonen hier nu een klein jaar in ons huis dat tot de privatieve delen behoort.
Dank voor jullie input
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 mei 2019 16:02

Als de meerderheid van eigenaars dat heeft beslist dient u dat te accepteren.
De meerderheid kan STEEDS de aanstelling van een syndicus eisen.
Kosten te verdelen volgens aandeel. Twee garages is 2 maal betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2019 16:17

bedankt voor je antwoord asperger maar ook als er geen appartementswet is en in de akte duidelijk staat dat er geen syndicus is? Moeten daarvoor niet alle eigenaars akkoord gaan om een basisakte te wijzigen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 mei 2019 17:56

Het is niet verplicht om een syndicus aan te stellen indien de aard van het onroerend goed dit rechtvaardigt én op voorwaarde dat alle mede-eigenaars hiermee akkoord zijn. Maar iedere eigenaar heeft het recht heeft om de aanstelling van een syndicus te vragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 mei 2019 19:58

Hoeveel mede-eigenaars zijn er?

adsummam
Berichten: 582

#6 , 01 mei 2019 20:12

Overweeg om een syndicus mede-eigenaar ”om niet” aan te stellen.

Tussenoplossing:

Overbrug de inderdaad moeilijkere aanloopperiode met een beroepssyndicus maar bepaal dat na 6 maanden een BAV moet gebeuren om een syndicus mede-eigenaar mogelijk te maken.

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2019 06:06

beste asperger
het goed rechtvaardigt dit niet volgens mij, 18 garages, een carport een kleine vuilnisberging. Dus in principe als ik weiger, kunnen ze niet verder?
Bijkomende vraag. Ze schrijven ons aan om vooraf de oplevering te doen van deze mede-eigendom, tekenen wij dit best of niet of zijn we verplicht?

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mei 2019 06:08

Beste mava
Er zijn 18 garages ik denk verdeeld over een eigenaar of 7. Ikzelf heb 2 garages en 2/20sten dus

igore
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mei 2019 06:10

Beste adsummam
Bedankt voor je antwoord. Ik ben niet echt thuis in die materie, mag ik vragen wat een BAV is?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 02 mei 2019 09:11

BAV = Bijzondere Algemene Vergadering

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 02 mei 2019 11:24

beste asperger
het goed rechtvaardigt dit niet volgens mij, 18 garages, een carport een kleine vuilnisberging. Dus in principe als ik weiger, kunnen ze niet verder?
Bijkomende vraag. Ze schrijven ons aan om vooraf de oplevering te doen van deze mede-eigendom, tekenen wij dit best of niet of zijn we verplicht?
Neen, u moet er zich bij neerleggen.
Herlees mijn vorige uitleg.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”