Beukenhaag op perceelgrens, verborgen gebrek?

lukasi
Berichten: 1141

Re: Beukenhaag op perceelgrens, verborgen gebrek?

#16 , 29 apr 2019 18:10

Het gaat trouwens om de achterkant van het perceel en grenst aan een sloot niet aan een andere tuin.
Zeker van dat de perceelgrens VOOR de gracht ligt??
Ik grens ook aan een gracht van de gemeente maar de perceelgrens loopt in het midden van die gracht.
Laat een landmeter uitpalen en dan ben je 100% zeker want op buren afgaan is niet altijd de meest betrouwbare bron

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bouwbedrog
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 mei 2019 09:26

Waarom ben je zeker dat de haag op de perceelgrens staat als er niets is aangegeven (grenspaaltjes, etc...)?
Is dit nagemeten door een landmeter-expert en op basis van recente kadaster/verkavelingsplannen?

Milo72
Berichten: 1016

#18 , 03 mei 2019 14:34

Er staat letterlijk in de bouwvoorschriften onder het kopje draadafsluitingen:"
-verplicht uit te voeren in zwarte kleur met bovenbuis
-verplicht te begroeien
-de op het verkavelingsplan donkergroen aangeduide zone voor hagen, zijn verplicht uit te voeren in groene beukenhaag (Fagus Sylvatica) verplicht aan te planten het eerste plantseizoen na voltooien van het gebouw. De haag dient aangepland te worden op minimaal 0,5m van de rooilijn.

De hagen staan dus op het verkavelingsplan 0,5m van de rooilijn met daarachter de zwarte draadafsluiting OP de rooilijn.
Staat op dat verkavelingsplan ook een haag 0,5 meter VOORBIJ de rooilijn, aan de kant van de gemeentegrond ? Indien niet zou dat een indicatie kunnen zijn dat de bouwvoorschriften niet gelden voor die achterste grens, enkel voor de scheidingslijnen tussen de (nieuw) verkavelde percelen.

Is er een reden waarom je de situatie niet gewoon laat zoals ze is ? Voor zover ik uw uitleg begrepen heb, is de enige die zou kunnen protesteren de achterliggende buur, de gemeente dus, en dan zijn ze - gezien de vooropgestelde draadafsluiting OP de perceelsgrens ligt - quasi genoodzaakt hier de helft in mee te betalen. En zijn ze (misschien - hangt van die bouwvoorschriften voor dat perceel af) ook verplicht een beukhaag te zetten ...

ALS ze moeilijk doen, is het nog steeds perfect mogelijk de bestaande beukhaag te verplaatsen tegelijk met het plaatsen van de draadafsluiting
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#19 , 04 mei 2019 16:58

Wat is het probleem ?

Laat de haag gewoon staan, scheer ze kort aan Uw kant, en zet dan de afsluiting tegen de haag.
Volgend jaar groeit die haag gewoon terug dicht, door de afsluiting heen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”