Omheining werd verkeerd geplaatst

Stefaan Tweedes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zemst

Omheining werd verkeerd geplaatst

#1 , 29 apr 2019 10:17

Ongeveer 1 jaar geleden hebben wij langs beide kanten een nieuwe omheining laten plaatsen, aangezien het hier over een nieuwe verkaveling ging was er nog geen omheining geplaatst. We spraken met beide buren en de ene buur was meteen akkoord om alles samen te doen en dus ook dat de omheining op de scheiding zou komen, we deelden ook netjes alle kosten. De andere buur vond een omheining overbodig want hij wou liever een haag zetten, nu goed dat is zijn recht maar wij wilden wel echt een omheining want wij hebben een klein hondje. Ik heb hen dan wel duidelijk gezegd dat de omheining vlak naast de perceelgrens zou komen en dat hij dan ook op geen enkel moment recht heeft op iets tegen de omheining te plaatsen (we tekenden zelfs een informeel papiertje).

Tijdens de plaatsing kwamen echter heel wat discussies naar boven, zo ging de buur tijdens de werken spreken met de aannemer van onze omheining en slaagde hij erin hen te overtuigen de omheining 15 cm naast de perceelgrens te plaatsen. Dit was uiteraard niet de bedoeling maar volgens de aannemer had de man een punt want we mochten geen cement (van onder de palen) onder zijn grond laten lopen, ... Wij zaten toen in een moeilijke privé situatie waardoor we eerlijk gezegd weinig zin hadden in deze discussie.

Nu achteraf heb ik hier natuurlijk wel spijt van, mijn vraag is nu dan ook: Mag ik de aannemer alsnog aansprakelijk stellen om zo te bekomen dat de omheining toch op de juiste plaats komt te staan? Dit betekend het volledig uitbreken van de omheining en opnieuw plaatsen ervan.

Ik stuurde reeds een mailtje naar de aannemer om heb op de hoogte te brengen dat ik niet tevreden ben met de werken maar zij reageerde niet. Ik had de hoop ook al opgegeven eigenlijk maar ik kreeg onlangs een tip van een vriend dat de aannemer 10 jaar aansprakelijk zou zijn.

Alvast bedankt voor alle tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 29 apr 2019 11:59

Neen, je bent toen akkoord gegaan tijdens de bespreking van de werken, dus de kosten om de omheining te verzetten zal je zelf moeten dragen.

Je moet niet alleen de kosten dragen maar de kans bestaat dat je een burenruzie uitlokt. Beter een goeie buur dan een verre vriend.

lukasi
Berichten: 1144

#3 , 30 apr 2019 08:38

Principieel heeft uw buurman gelijk. Bij het plaatsen vlak naast de scheiding moet ook alles in de ondergrond op het eigen perceel blijven.
U hebt dit werk zo aanvaard , enerzijds door uw goedkeuring of eerder het ontbreken van een reactie en anderzijds door de betaling van de factuur hebt u de werken aanvaard zonder voorbehoud.
Wat de 10 jarige aansprakelijkheid hier mee te maken heeft, begrijp ik niet. 10 Jarige aansprakelijkheid handelt duidelijk en ondubbelzinnig over de stabiliteit van de woning. Ik kijk er eerlijk gezegd er naar uit hoe je vriend gaat verklaren dat je woning instabiel gaat worden omdat een afsluitingsdraad 15 cm op eigen perceel staat.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”