Syndicus

geeraert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Syndicus

#1 , 26 apr 2019 22:37

Zijn wij verzekerd als een syndicus failliet gaat of met de gelden van de VME verdwijnt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 26 apr 2019 22:41

Hebt u een verzekering afgesloten als VME ( AV) voor syndicus - commissaris v/d rekening en RvME?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 26 apr 2019 22:52

Als de syndicus failliet gaat dan heeft dat geen invloed op het vermogen van de VME.
Als de syndicus het vermogen van de VME steelt en verkwanselt dan hebben jullie een probleem indien de syndicus onvermogend is. Dergelijke fratsen gebeuren af en toe in het echt.
Enkele jaren geleden kwam een Rekeningcommissaris naar mij voor hulp en heb na nazicht boekhouding een fraude ontdekt. De dader zit haar gevangenisstraf uit en is onvermogend. De VME is een deel van haar geld kwijt.
https://www.hln.be/regio/brugge/syndicu ... ~a8007278/
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2019 11:19

Als het om een professionele syndicus gaat, moet de syndicus zelf een verplichte verzekering hebben.
Maar in geval van fraude en faillissement, of verdwenen zal de VME ofwel lang moeten wachten op een mogelijke teruggave, indien er iets te halen valt.
Komt heden ten dage geregeld voor : syndicus verdwijnt met de centen, fraude …

Of men een aparte verzekering tegen faillissementen en dergelijke kan afsluiten, bij mijn weten niet ( niet 100% zeker ).

#2 Franciscus : ik denk dat zulke verzekering bedoeld is ter bescherming van de niet professionele syndicus, CDR, RVME voor fouten die hun kunnen aangerekend worden. Niet afgesloten in het voordeel van de VME maar de 3 instellingen.
En fraude of verdwijnen zijn toch geen fouten maar misdrijven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 27 apr 2019 13:18

Een syndicus kan zich niet verzekeren tegen fraude die hij zelf begaat!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2019 13:43

Asperger, dat is juist. Ik bedoel enkel dat een professionele syndicus zijn eigen verzekering moet afsluiten,
wettelijk verplicht.
De VME enkel voor de vrijwillige syndicus, RVME, CDR ( GRATIS FUNCTIES ), en dat is tegen fouten bij het uitvoeren van hun mandaat.
Of een VME of iemand anders zich kan verzekeren tegen fraude, verdwijnen … betwijfel ik of het moest zijn tegen een zeer hoge prijs.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 27 apr 2019 13:55

Neen dat gaat niet!
Men kan zich niet verzekeren tegen misdrijven die men zelf begaat.
Wel voor niet-opzettelijke professionele fouten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2019 14:03

Klopt.
Heb enkel weet van fraudeverzekeringen voor bedrijven : tegen internetfraude en cybercrimi.

geeraert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2019 17:47

Bedankt voor deze snelle respons.
Was een vraag van enkele mede-eigenaars. Terecht.
Beschikken over een professionele syndicus en zijn zeer tevreden.
Zij nu veel wijzer geworden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”