Erfdienst - grensoverschrijdend gedrag en schadeclaim

Pascale13wy8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Erfdienst - grensoverschrijdend gedrag en schadeclaim

#1 , 26 apr 2019 01:28

Hallo,

Ik bevind mij hier in een zeer moeilijke situatie die ik niet krijg opgelost.

Wij : man werkt als kleine zelfstandige en ikzelf financieel bediende die door ernstige zenuwschade aan de benen niet goed meer kan lopen. Beide momenteel +50:

Wij kopen in 2016 een woning uit 1945 om af te breken. Staat op lijst van onbewoonbaar verklaarde woningen. Heeft echter bouwtoelating voor slaapkamer beneden met badkamer.

Woning ligt in doodlopende straat die halverwege plots overgaat in een weg met toegang via erfdienst. Door herverkaveling in het verleden is deze bizarre toestand ontstaan. Onze notaris heeft zware fouten gemaakt. Geen volledige info enz. Konden niet meer onder aankoop uit. Advocaat genomen. Schadevergoeding 500 euro!

Aan weg staan nog twee andere woningen, waarvan de eerste half op de openbare straat en half op weg met erfdienst. Vervolgens onze woning, nog 1 bouwgrond, een smalle sloep en dan het gemeentelijk kerkhof.

Gemeente probeert hier al jaren een openbare weg van te maken. Eigenaar van 2 woningen liggen dwars. In 2018 zou weg er komen, rond terrein van deze twee woningen.. Wij moeten onze woning zetten of onze bouwtoelating vervalt voor de weg af is.

Maar buren gaan met petitie rond met leugens in verschillende straten. Wij en ook eigenaar bouwgrond naast ons weten van niets. Dus bouwen wij alvast. Onze toekomstige buur krijgt geen vergunning. Uiteindelijk gaat de weg niet door.

Volgens bouwvergunning moet buur in 1998 wachtleidingen voorzien voor ons. Is niet gebeurd. Met advocaten half jaar bezig geweest om oude leiding 1945 terug te mogen gebruiken. Enkel gelukt voor elektriciteit. Buur naast ons houdt alles tegen, onze woning geraakt niet af omdat hier geen deftige toegang is. Woonden hier dan ook als zigeuners.

Slikken maar alle pesterijen van buurman. Krijgen voorlopige aansluiting water via hydrant brandweer. Pompen afvalwater weg. Ik val meerdere malen in putten voor woning.

Vraag bijstand aan zowat alle instanties. Kunnen ons niet helpen. In kader van bouwvergunning steenpuin laten leggen om toegang te hebben naar woning. Buur stuurt politie. Werken moesten onmiddellijk stilgelegd worden. Gemeente bevestigd nochtans dat dit wordt toegelaten. Omdat er op dat ogenblik al zovele pesterijen zijn gebeurd klacht neergelegd bij politie.

Ook advocaat van NSZ (vakbond zelfstandigen) ingeschakeld voor schadevergoeding. Nu wordt buur echt agressief. Laat grote hond loslopen, intimideert enz enz: Stuurt naar iedereen mails over ons, zet muur op erfdienstweg. Er is sChade aan het wegdek door gebruik en aanleg muur. Wij krijgen nu aangetekend schrijven van hun verzekering omdat wij deze schade zouden veroorzaakt hebben. Expertverslag van landmeter opgemaakt In 2018 voor aanvang werken bezorgd, samen met uitleg.

Wij hebben met onze bouw nooit schade gemaakt. Woning is modulebouw. Kraan voor plaatsing stond niet op hun weg maar in weide over onze grond.

Schade aan 20 jaar oude wegdek in het verslag duidelijk zichtbaar.. Alleen staat de nieuwe schade door de plaatsing van hun muur vorige week er niet op. En nu stuurt hun verzekering ons dat wij verantwoordelijk worden gesteld voor de schade tijdens het uitvoeren van onze renovatie.

Zot worden wij ervan.

Omdat NSZ niet mag pleiten voor rechtbank, moeten wij nu blijkbaar op zoek naar een nieuwe advocaat omdat het niet stopt. Maar de kosten van een advocaat zijn niet goedkoop. Zo gaan wij fysiek en financieel kapot aan deze man.

Het dossier is namelijk gecompliceerd. Er is grensoverschrijdend gedrag, niet naleven van hun bouwvergunning (pas vastgesteld door de gemeente in 2018), aanhoudend pesterijen, laster, enz. Vorige week stuurde de buurman naar de advocaat van het NSZ dat er meerdere klachten zijn neergelegd tegen ons (geen idee waarover) maar dat wij weigeren om hiervoor verhoord te worden. De politie valt van zijn stoel, want dit is niet zo. Zelfs zij zeggen dat wij verder moeten gaan omdat deze mens nooit zal stoppen. Die stomme weg is een wapen dat hij danig misbruikt.

Zijn er nog andere opties? Ik voel mij al enkele weken niet goed. Slaap er niet van want zit meestal thuis. Ik zoek dan ook dringend hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 26 apr 2019 12:32

Ik snap de situatie niet: Heb je een eigendom gekocht zonder toegang tot de openbare weg en zonder in de akte beschreven recht van overgang als heersend erf ?

Als er een recht van uitweg is mag je daar je nutsvoorzieningen in aanbrengen (maar de buur moet dit natuurlijk normaliter niet doen voor u. Je bekostigt dit zelf)

Als je als heersend erf een recht van overgang hebt heb je enkel een recht van overgang. Je mag op het erf van de buren geen werken uitvoeren (bv steenslag storten mag niet want het is de grond van de buren)

Kan je de situatie verduidelijken met bv een schets van het kadasterplan ?

Pascale13wy8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2019 13:44

Bedankt voor uw reactie. Het is niet gemakkelijk om kort uit te leggen:

de finale aankoopakte vermeld wel degelijk dat elk bouwperceel recht van doorgang moet geven tot alle buren gelegen aan deze weg en dat de weg bovendien voldoende verhard moet worden. Wij dienen dit op onze buurt ook te doen voor het bouwperceel naast ons. tot op ons perceel,
Ook op stukken van het kadaster enz. staat dit zo geregistreerd. Dit nog voordat de buren hier ooit hun grond kochten.

De aanleg van wachtleidingen voor nutsvoorzieningen (water, elektriciteit en gas) op hun kosten maakt bovendien deel uit van de bouwvergunning van buren en op het originele plan door hun toenmalige architect met rood aangepast om opnieuw ingediend te worden goedkeuring. Echter de aanleg hiervan is niet gebeurd.

Deze bouwverplichting van de buren wordt als dusdanig ook volledig vermeld als onderdeel van onze bouwvergunning, inclusief het recht van doorgang. De om de voorziening te doen naar onze toekomstige buur is echter weggevallen en dat staat ook zo uitdrukkelijk beschreven.

Het aangebrachte laagje steenpuin ligt niet bij de buren. Dit ligt voor onze eigen woning, dus op onze eigen grond welke enkel het recht van doorgang draagt. Wij kregen van de gemeente de bevestiging dat hiervoor geen speciale vergunning nodig was. Namelijk waterdoorlatend, binnen de grenzen van ons eigen terrein en zonder op te hogen. Dus het niveau te herstellen van voor de afbraakwerken.

Dus zoals beschreven in onze bouwvergunning.

Hopelijk kan u hierwat mee?

Reclame

Pascale13wy8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2019 00:15

Ik neem aan dat het ontbreken van advies betekent dat het dossier of te gecompliceerd is ofwel dat mijn relaas ongeloofwaardig overkomt. Het is onmogelijk nog een kort overzicht te geven als er week na week wel iets gebeurd is. Dan heb ik een krant nodig.

Feit is dat de bouwovertreding vastligt. Dit wordt door alle partijen, met uitzondering van de buren natuurlijk, ook schriftelijk bevestigd. Echter na 20 jaar kan de gemeente de buurman niet meer verplichten om dit alsnog op zijn kosten te laten uitvoeren. Daarvoor is alleen de rechtbank bevoegd. Maar de behandeling van het dossier kan nog jaren duren. Daarom ook dat wij met een advocaat hebben aangedrongen bij Eandis en AWW om een tijdelijke oplossing tot wanneer de openbare weg een feit is. De planning wordt meermaals op de gemeentelijke agenda geplaatst maar heden zonder resultaat. Daarom ook dat andere overheidsinstanties ons niet kunnen helpen.

Het laten stilleggen van de werken om vermalen steenpuin (waterdoorlatend) te leggen heeft ook niets te maken met eigendomsrecht. De reden was dat de buurman verklaard had dat dit zonder vergunning was, dat wij zouden afwateren op zijn grond en dat dit in strijd was met de wet op BETONSTOP. Omdat de agenten twee jonge vrouwen waren die ons zelf zeiden hiervan niet de nodige kennis te hebben werd ons toen gezegd om de werken stil te leggen.

Ik neem aan dat de enige uitweg is om dus maar verder te gaan met een nieuwe advocaat en dit te bekostigen door hier een triller over te schrijven. Ik beschik inmiddels over voldoende vaststellingen om hier nog 2 sequels aan toe te voegen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 apr 2019 09:10

Het zijn niet die 2 agentes die we werken kunnen stilleggen, toch niet op langere termijn.
Stap naar hun overste en leg de zaak uit. Stap naar de bouwdienst en vraag daar een attest.
Stap naar OVAM en vraag een onderzoek.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”