moto zonder kenteken

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

moto zonder kenteken

#1 , 24 apr 2019 11:53

Hallo,

Er staat al geruime tijd een moto geparkeerd, zonder nummerplaat, aan de inkom van het appartementsgebouw waar ik woon.
De politie werd hiervan meermaals op de hoogte gebracht door verschillende bewoners, maar nu ruim een maand later staat dat ding er nog steeds...
Voor zover ik weet mag een voertuig zonder BA verzekering niet geparkeerd staan op een plaats die ook voor andere personen toegangkelijk is, en zelfs als zou dit voertuig verzekerd zijn, dan mag het volgens mij nog altijd niet parkeren op het wegje tussen de straat en de inkomdeur....

Is het niet aan de politie om actie te ondernemen? Wat kunnen wij (bewoners) ondernemen zodat dit ding hier zo snel mogelijk verdwijnt ??
De eigenaar is een roemeen, hij beweert "een agreement"' met de politie te hebben, en weigert om het ding te verplaatsen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 24 apr 2019 11:58

Zag in mijn buurt dat motorrijders (cross) nummerplaten met rekkers rond hun lichaam binden (rug) . Misschien is dat ook iets nieuw in de wet ?

mava105
Berichten: 22300
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 apr 2019 12:20

Staat die moto op de openbare weg of op de parking voor uw gebouw? Dan is dit mogelijks privaat terrein, en daar komt de politie niet tussen .

Reclame

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2019 12:31

De moto staat op het "wegje" tussen de straat en de deur van de inkomhal. Dit wegje is 4m lang en 2m breed. Een parking is het zeker niet... Iedereen die wil binnekomen moet langs dit wegje komen...

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2019 12:42

ik denk dat de moto op een "openbare plaats" staat.
"openbare plaats" : de openbare weg, de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn.

Drone
Berichten: 3036
Locatie: st-niklaas

#6 , 24 apr 2019 14:43

ik denk dat de moto op een "openbare plaats" staat.
"openbare plaats" : de openbare weg, de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn.
wat u omschrijft als "wegje" is naar alle waarschijnlijkheid privé terrein, als u zeker wilt zijn kan u op het kadaster altijd eens vragen waar de rooilijn loopt

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2019 15:35

ik denk dat de moto op een "openbare plaats" staat.
"openbare plaats" : de openbare weg, de terreinen toegankelijk voor het publiek en de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn.
wat u omschrijft als "wegje" is naar alle waarschijnlijkheid privé terrein, als u zeker wilt zijn kan u op het kadaster altijd eens vragen waar de rooilijn loopt
Wat ik omschrijf als een wegje, is een OPENBARE PLAATS. Iedereen kan/mag hier langskomen....

mava105
Berichten: 22300
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 24 apr 2019 16:07

Maar een openbare plaats is nog geen openbare weg. Is die weg enkel gebruikt door de bewoners van het gebouw, of kan heel de stad/dorp langs daar om naar ergens anders te gaan? Het is niet omdat iedereen op dat stukje grond kan komen dat het een openbare plaats is.
Is er geen syndicus? Als hij een bericht uithangt in de inkomhal met de mededeling dat die moto binnen de 10 dagen weg moet, en dat hij daarna zal worden opgehaald door een oud-ijzer handelaar.

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2019 16:23

Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Artikel 2
°1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten ..


Het gaat om de enige toegansweg tot het appartement. Openbare weg zal het waarschijnlijk niet zijn, maar volgens het stukje wettekst hierboven hoeft het ook geen openbare weg te zijn.
Ook geen idee of het beschouwd word als prive terein, maar doet dit ertoe??
Ik denk dat je minstens kan zeggen dat het een terrein is dat toegankelijk is voor het publiek....

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 apr 2019 16:29

Maar een openbare plaats is nog geen openbare weg. Is die weg enkel gebruikt door de bewoners van het gebouw, of kan heel de stad/dorp langs daar om naar ergens anders te gaan? Het is niet omdat iedereen op dat stukje grond kan komen dat het een openbare plaats is.
Is er geen syndicus? Als hij een bericht uithangt in de inkomhal met de mededeling dat die moto binnen de 10 dagen weg moet, en dat hij daarna zal worden opgehaald door een oud-ijzer handelaar.
Een terein dat toegankelijk is voor het publiek (of slechts voor een beperkt aantal personen) = OPENBARE PLAATS
Google gewoon even de definitie van openbare plaats. Bovenstaande zin komt uit de wegcode..
Maar ik wil helemaal geen discussie starten over openbare plaats of niet, de vraag is of de politie verondersteld word hiertegen op te treden ?

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 apr 2019 16:32

leek me een duidelijke vraag, maar een duidelijk antwoord is er niet blijkbaar ;)

tuffer
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 apr 2019 16:39

en ja; er is een syndicus, hij werd hierover ook gecontacteerd. Zijn antwoord aan mij : dit is een aangelegenheid tussen bewoners onderling, ik kan hier niet tussenkomen. Je kan beter de politie contacteren....
Dat heb ik dus net nogmaals gedaan : ze gingen een ploeg sturen....zelfde antwoord als een maand terug...
Ik vroeg dan ook of ik mijn scooter (zonder nummerplaat) daar mag zetten in afwachting van verkoop, het antwoord was formeel ; mag niet ....
En ondertussen staat dat ding er nog steeds :)

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 24 apr 2019 16:44

De moto staat op het "wegje" tussen de straat en de deur van de inkomhal. Dit wegje is 4m lang en 2m breed. Een parking is het zeker niet... Iedereen die wil binnekomen moet langs dit wegje komen...
Lijkt me geen openbare weg maar privé-terrein

Dus is er geen inbreuk, en dan kan politie ook niets doen

Franciscus
Berichten: 38643

#14 , 24 apr 2019 16:46

Zoiets als een voortuin maar dan van appartementsblok.

mava105
Berichten: 22300
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 24 apr 2019 17:31

En dat is GEEN openbare plaats maar privaat terrein.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”