elektriciteit leggen onder servitudeweg

Keesje
Topic Starter
Berichten: 1

elektriciteit leggen onder servitudeweg

#1 , 10 jun 2008 17:52

Hallo,

Vrienden van mij wonen al 20 jaar in een gedoogde woonst die gebouwd is op landbouwgrond. Om tot aan hun woonst te geraken, moeten zij over een servitudeweg. Deze servitudeweg loopt over een veld, waar al jaren niets mee gedaan wordt.
Al jaar en dag leven deze mensen daar zonder basis nutsvoorzieningen. Ze hebben geen stromend water en geen electriciteit. Wel hebben ze een waterput en een stroomgeneratortje.
In het begin toen zij er gingen wonen, hebben zij toestemming gevraagd aan de eigenaar van de servitudeweg om elektriciteit te laten leggen. Zij zouden natuurlijk zelf de kosten hiervan dragen. De eigenaar zei hen dat hij niet wilde dat de servitudeweg opengebroken zou worden ookal was dat maar voor 1 dag en zou alles in de gewone staat hersteld worden.
Kan dit zomaar? Het gaat hier per slot van rekening over nutsvoorzieningen waarop, volgens mij, toch iedereen recht heeft.
Op welke manier kunnen deze mensen aan elektriciteitvoorziening geraken?

Vriendelijke groeten en dank bij voorbaat,
Keesje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 10 jun 2008 21:39

De bedeling van elektriciteit en leidingwater is een bevoegdheid van de overheid (gemeente; die dat meestal uitoefent via een "intercommunale", zoals men dat vroeger noemde).

De overheid beschikt daarvoor over publieke erfdienstbaarheden die voorrang hebben op de private eigendomsrechten. M.a.w. als de gemeente elektriciteitskabels wil spannen naar nr. 40, dan mag ze daarvoor de gevel gebruiken van nr. 38, ook al staat die eigenaar op zijn hoofd.

Hetzelfde voor "uw" waterleiding: de overheid doet zo nodig ondergrondse grondinnemingen en breekt daarvoor open wat ze nodig acht (de eigenaar kan hoogstens de modaliteiten aanvechten voor de rechter).

Ik zou dus zeggen: dien een aanvraag in bij het gemeentebestuur (die uiteraard de stedebouwkundige toestand van het huis zal onderzoeken).




Hallo,

Vrienden van mij wonen al 20 jaar in een gedoogde woonst die gebouwd is op landbouwgrond. Om tot aan hun woonst te geraken, moeten zij over een servitudeweg. Deze servitudeweg loopt over een veld, waar al jaren niets mee gedaan wordt.
Al jaar en dag leven deze mensen daar zonder basis nutsvoorzieningen. Ze hebben geen stromend water en geen electriciteit. Wel hebben ze een waterput en een stroomgeneratortje.
In het begin toen zij er gingen wonen, hebben zij toestemming gevraagd aan de eigenaar van de servitudeweg om elektriciteit te laten leggen. Zij zouden natuurlijk zelf de kosten hiervan dragen. De eigenaar zei hen dat hij niet wilde dat de servitudeweg opengebroken zou worden ookal was dat maar voor 1 dag en zou alles in de gewone staat hersteld worden.
Kan dit zomaar? Het gaat hier per slot van rekening over nutsvoorzieningen waarop, volgens mij, toch iedereen recht heeft.
Op welke manier kunnen deze mensen aan elektriciteitvoorziening geraken?

Vriendelijke groeten en dank bij voorbaat,
Keesje

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”