Poort gebuur bonkt tegen mijn muur

Freek24
Topic Starter
Berichten: 8

Poort gebuur bonkt tegen mijn muur

#1 , 15 apr 2019 21:31

Hallo,

Tussen mijn huis en het huis van de buurman hangt er een oude metalen poort. 1deel van die poort hangt aan mijn muur. Wanneer ze die poort openen, zijn er verschillende harde bonken die doorheen heel mijn huis gaan. Dit gebeurt dus ook zeer vroeg in de ochtend waardoor mijn nachtrust telkens verstoord is. Ik heb er hen al 3 x over aangesproken maar ze hebben er nog niets aan gedaan en dat zijn ze volgens mij ook niet van plan. Tussen onze huizen is dus hun oprit. Hij kan maar net met zijn auto tussen onze huizen.
Kan ik eisen dat ze die poort van mijn muur halen? En indien ze dat niet doen, verdere stappen ondernemen?
De poort hing er al toen ik mijn huis kocht en de muur langs hun kant is eigenlijk voor halfopen bebouwing maar mag je daar dan zomaar ophangen wat je wil?
Voor alle duidelijkheid het is niet alleen de poort die tegen mijn muur komt wanneer ze open is maar wel degelijk een probleem in het mechanisme zelf.

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 15 apr 2019 21:33

Is het uw muur of een gemeenschappelijke?

Freek24
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 15 apr 2019 21:40

Dat weet ik dus niet. Hun huis, ook een ouder huis, staat los van het mijne.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 15 apr 2019 21:45

Misschien eens een rubberen poortaanslagdemper proberen?

Groetjes,

Thieu Rutten

Freek24
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 15 apr 2019 21:54

Het is mijn poort niet dus ik kan daar niets gaan aan doen? Het gaat erom dat zij er niets willen aan doen en de vraag is of ik kan eisen dat ze de poort van mijn muur afhalen of anders verdere stappen kan ondernemen. In de akte staat niets beschreven van een gemeenschappelijke muur.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2019 22:00

Hoelang woont u er al en hoelang hangt die poort er al aan?
JurecaBE moderator

Freek24
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 15 apr 2019 22:09

Ik woon er 1,5 jaar en ja die poort hing er al. Hoelang weet ik niet.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 15 apr 2019 22:17

Dan kan u best beginnen bij gemeente en dat eens navragen bouwvergunning enz
Goegle maps en terug in tijd en geopunt vlaanderen
http://www.geopunt.be/
http://www.geopunt.be/kaart

Freek24
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 15 apr 2019 22:25

Google maps geeft een foto van in 2010 en toen hing die poort er al. Begrijp niet goed wat u hiermee bedoelt?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 apr 2019 12:24

Als die poort er al minsten 3 jaar hangt, kan je niets meer doen. Grote vraag in deze is: is deze muur, waar de poort aanhangt en /of tegen slaagt, gemeenschappelijk of niet. Staat uw zijgevel pal op de scheidingslijn, of er juist naast . Als de muur niet gemeenschappelijk is, mag buur er niets aan hangen of tegen laten slaan. Mogelijks zal je een landmeter moeten raadplegen om dat te kunnen vaststellen

Freek24
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 16 apr 2019 13:51

Bedankt! Hier kan ik mee verder. Als mijn muur net tegen de scheidingslijn komt dan is mijn muur niet gemeenschappelijk en indien er pal op dan wel, juist?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 16 apr 2019 14:48

Geen 3 jaar maar 30 jaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 16 apr 2019 15:35

Het is mijn poort niet dus ik kan daar niets gaan aan doen?
De poort hangt tegen uw muur, ze slaat ook tegen uw muur, dus als u daar een aanslag-demper plaatst, is dat toch ook ... tegen uw muur ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 16 apr 2019 16:12

Geen 3 jaar maar 30 jaar.
Sorry, typefoutje

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 16 apr 2019 16:14

indien er pal op dan wel, juist?
Enkel als er destijds een muurovername is geweest. Anders bent u alleen eigenaar en mag buurman niet aan die muur komen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”