Help, wanbeheer in appartementsblok van 50 eenheden

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Help, wanbeheer in appartementsblok van 50 eenheden

#1 , 10 apr 2019 20:04

Beste,

Midden vorig jaar heb ik een appartement gekocht, er was me gemeld, dak zou ok zijn,er is werkingskapitaal van 500e, de lift is gerenoveerd, maw alles bij elkaar redelijk ok. Ik heb best wel wat gerenoveerd, nieuwe ramen 3dubbel glas, keuken, vloer, badkamer...en ondertussen verhuurd
In februari was het av en op vraag van een ander lid van de rme ben ik mee in die raad gestapt,ze voedle zich alleen en niet aanhoord , nu weet ik waarom.

De AV is redelijk rumoerig verlopen, daar bleek dat er geen geld was, de 500e werkkapitaal is maar een cijfer op een bladje papier (er stond 5K op de rekening voor 50 eenheden) en er moesten nog kosten afgeschreven worden van een verdwenen eigenaar die hele hoop niet betaald heeft. Het dak zou een jaar of 3 geleden geïnspecteerd zijn maar die syndicus is ondertussen falliet en was syndicus 2 dat met een hoop geld gaan lopen is, vandaar, de rekeningen zijn leeg.
De syndicus stelt voor extra werkkapitaal op te vragen, de voorzitster RME (die dat al makkelijk 10j doet) adviseert dit niet te doen, dus merendeel zegt neen.
Dakisolatie, we zullen wel zien of we dat bewijs nog wel is terug vinden.
Een herstelling ten belope van 3000e aan de mazouttank wordt goedgekeurd en extra provisie wordt opgevraagd.
Nu begint het echte issue

2 weken nadien dient er mazout besteld te worden, probleem, de vorige factuur is nog niet betaald , dus die levert niet meer en de rekening is leeg
Ondertussen bleek dat er nog andere facturen openstonden ten belope van een 15k en er stond 5k op de rekening.
Achterstallige betalers worden aangeschreven, er wordt gepingeld met de leverancier om in schijven te betalen en uiteindelijk oef net op tijd mazout.
Ik vraag een conformiteitsverklaring aan omdat mijn appartement verhuurd is en heb het keuringsattest van de centrale cv nodig,niemand had die, dan heb ik zelf voorgesteld aan de syndicus ga die is vragen bij diegene die onderhoud doet wat blijkt, die is in november 2018 afgekeurd, paniek..Ik graaf wat verder, ook de lift is afgekeurd maar daar zijn ze al 6 maanden mee bezig dat in orde te brengen (door slechte betalingen kwam of komt dat niet goed) ..en ondertussen is er geen geld.
Ik zat met die aanvraag van die conformiteit en met die cv en dak is dat onmiddellijk onbewoonbaar,, gelukkig dateert de blok van 1970 en kan ik deze conformiteit nog 1j uitstellen blijkt, dus onbewoonbaarheid nipt vermeden.
ik ga in conflict met de voorzitster van de rme dat dit allemaal niet kan, en dat er schoon schip moet gemaakt worden, de dakisolatie moet onderzocht worden,rekeningen aangezuiverd worden, rekeningen netjes op tijd betalen enz geen gehoor en ik ben een ambetante vent met een dikke nek, een betweter enz...
De syndicus geeft opdracht om de mazouttank te laten herstellen, de echtgenote van de voorzitster had dat keuringsverslag verkeerd gelezen, die tank is niet herstelbaar dus nu moeten en een nieuwe tank en ketel of een gasketel er komen.
Ik stel voor via de syndicus onmiddelijk aktie te nemen en prijsoffertes aan te vragen via hen en aangezien ik een techneut ben wil ik wanneer de potentiële leveranciers er zijn daar bij zijn om te zien wat ze gaan aanbieden en wat vlees we in de kuip hebben, de voorzitster blokt dat af en zegt neen, midden april is er een rme en dan beslissen wij voordien doen we niks, dus 2.5 weken kop in het zand steken.
Gisteren krijg ik een mailtje van een collega lid rme, die aan mijn kant staat, ze vraagt aan de collega leden en syndicus dat het klopt dat er vandaag een leverancier komt kijken voor die vervanging van de ketel, een leverancier dat aangesproken is door de voorzitster van de rme en niet door de syndicus en net die voorzitster die gezegd heeft, 2.5weken doen we niks.
Daarnaast hebben we nog dat probleem van het dak, dat wil ze pas aanpakken als de ketel issue's opgelost zijn dus dat is tegen de zomer ten vroegste en dan gaan we veeeeel te laat zijn.
ik spaar jullie nog details maar ook het financiele is een echte ramp...


Voor diegene die nu denken, domme kloot waarom heb je niet beter onderzocht, tja je hebt gelijk, maar ik heb een goede deal gedaan ;) dus die extra kosten zijn geen issue.

Wat zijn zoal mijn stokken die ik heb om te slaan, ik wil die voorzitster op zijn minst aan de kant schuiven zodat we eindelijk is een lange termijn visie kunnen opstellen en op zijn minst kunnen voldoen aan de wetgeving zodat we volgend jaar niet onbewoonbaar verklaard worden..
Er gaat sowieso een av moeten komen voor die cv, dus dan zou ik een demarche kunnen doen naar de voorzitster, wat ik ook plan maar daar zitten een paar ouderlingen die al 10jaar geen cent meer geïnvesteerd hebben in die blok waarmee we nu dus in deze situatie zitten dus ik weet nog zo niet of die wel interesse hebben en vooral, er heerst heel veel gelatenheid onder de eigenaars vanwege de problemen die er geweest zijn .

Verkopen is ook een optie maar dat gun ik die voorzitster niet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

nick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pelikaan
Berichten: 154

#2 , 10 apr 2019 22:14

De functie van voorzitter van de RME is niet bij wet voorzien. Deze zogenaamde Voorzitter RME kan dus niet afblokken omdat de Syndicus het enige aanspreekpunt is, wegens alleen verantwoordelijk voor zijn beleid.

Indien de AV zou dwarsliggen voor de noodzakelijk uit te voeren werken, kan men beroep doen op de Vrederechter (met het verzoek om de werken zelf te laten uitvoeren zoals voorzien in de appartementswet).

Art. 577-9
§ 4 Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere mede-eigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten.
Hij kan eveneens de toestemming vragen om op eigen kosten de werken uit te voeren die hij nuttig acht, zelfs aan de gemeenschappelijke gedeelten, wanneer de algemene vergadering zich zonder gegronde reden daartegen verzet.


Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 10 apr 2019 23:59

De wetgever heeft hiervoor voorzien:
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/07/02_1.pdf
blz. 53510 Art. 169 § 3
Jaarlijkse individuele (her)benoeming nu verplicht.
Vergeet niet u tijdig kandidaat te stellen. Wraak wie zich niet kandidaat gesteld heeft.

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2019 20:34

Allen,

Alvast bedankt voor de ondersteuning.
Er gaat een AV moeten komen voor die gasketel die nu moet vervangen worden.
Kan ik in het kader van het wanbeleid, het feit dat de voorzitster haar boekje te buiten gaat en zelf offertes opvraagt (en ik heb daarstraks vernomen zelfs zelf opdrachten geeft voor werken van bijna 20K) dit voorzitterschap in vraag stellen op die AV ?
Dit kan zo niet blijven duren, die dicteert haal 10j haar wet aan zowel de rme als de syndicus als ...
Je had moeten horen hoe ze de syndicus beledigde tijdens de av...


Nick

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 11 apr 2019 22:00

Lid worden van een eigenaarsvereniging zo kan je gratis tot bijna gratis juridisch advies krijgen.
Er zijn meerdere goede werken over de appartementenwet te koop o.a. van Peter Leyseele en Katia Pszeneczko en van Roland Timmermans uitgave de Kluwer 55 vragen en antwoorden voor de syndicus en Praktische gids voor de syndicus.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 11 apr 2019 23:33

"het feit dat de voorzitster haar boekje te buiten gaat en zelf offertes opvraagt "

Iedere eigenaar is vrij om offertes aan te vragen.
Maar kan geen bestellingen plaatsen in naam van VME.
Voor werken die niet werden goedgekeurd door de AV kunt u betaling weigeren.
Degene die ze onrechtmatig heeft besteld moet het potje betalen.
Vanzelfsprekend kunt u tegen de herbenoeming van die persoon stemmen.

Ergens klopt uw verhaal niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 apr 2019 08:47

Als uw de syndicus er de hoekjes afloopt en zijn werk niet goed doet, kan je aan de rechtbank de aanstelling van een nieuwe syndicus vragen

adsummam
Berichten: 581

#9 , 13 apr 2019 11:14

Iedere eigenaar is vrij om offertes aan te vragen.
Is strikt genomen correct.

Maar plaats u even even in de plaats van de ontvanger van de offertevraag, voorop gesteld dat hij ervaring heeft met de “markt mede-eigendom”.

Gaat u ingaan op een vraag niet gesteld door de syndicus of een persoon die duidelijk aangeeft dat hij gemandateerd is door de AV (b.v. als lid van de RvME en/of kopie notulen)?

Een antwoord opstellen is voor de biedende firma een kostenpost.

Voor onduidelijk geformuleerde aanvragen riskeert u de reacties:
• ik zal het maximumbedrag vragen, klint het niet dan botst het maar.
• deze vraag is een doorgestoken kaart: de winnaar is reeds gekend. Enkel een vraag uitgaande van de syndicus biedt mij enigzins de kans op een faire behandeling van mijn bieding.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 13 apr 2019 13:16

Uiteraard is ook elke ondernerner even vrij om niet in te gaan op vraag naar offerte. Maar daar gaat de vraag van TS niet over. Hij lijkt van mening te zijn dat het VERBODEN is voor mede-eigenaars om zelf offertes op te vragen.
En dat is voor zeker niet het geval.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

nick 48
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2019 20:47

hoi,

Is het niet de taak van de syndicus om offertes aan te vragen om partijdigheid te vermijden, we zijn een blok met 50 kavels, wat als elke medeeigenaar offertes gaat aanvragen, waar zijn we dan mee bezig..
In ieder geval is de syndicus het ook aan het beu worden. Begin dit jaar zijn ineens werken uitgevoerd voor 18.000 euro waar de syndicus de go niet had voor gegeven, de offerte was het papier niet waard waarop ze geschreven was van een kleine aannemer van 50km verder. De werken waren goedgekeurd op de av van 2017 maar wie dat uiteindelijk de aannemer in gang gezet en gekozen heeft is een raadsel. Alleen wij mogen wel betalen.
Omdat ik technisch sterk onderlegd ben heb ik voorgesteld aanwezig te zijn wanneer de aanbieders langs komen voor de cv, de voorzitster had gemeld te wachten tot de eerste vergadering morgen en verleden week is ineens de eerste aanbieder opgedoken , op vraag van diezelfde voorzitster en zonder dat er iemand verwittigd was om zeker te zijn dat ik er niet kon bij zijn...
Ze regeert al jaren die blok, onder haar bewind als commissaris vd rekeningen is er een syndicus met 30K gaan lopen enz..
Dat eigenwijze van die dame grenst aan het ongelooflijke. ze gaat oudere eigenaars later afblaffen als ze op de av tegen haar voorstellen durven stemmen, die hebben echt schrik van haar en haar echtgenote..

nick

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 16 apr 2019 12:18

Met welk lastenboek en/of bestek vragen die personen dan die offertes? Die offertes zijn naderhand praktisch niet te vergelijken , en kunnen later tot ernstige problemen leiden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 16 apr 2019 12:27

Zoals mava105 schrijft is het -zeker voor substantiële werken- noodzakelijk eerst een lastenboek op te stellen. Wat sowieso ertoe leidt dat voor dergelijke werken een deskundige onder de arm dient te worden genomen.

Hoe werken kunnen worden uitgevoerd zonder dat er door de syndicus een opdracht voor gegeven werd is moeilijk te begrijpen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”