verplicht schulden overnemen van buur

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

verplicht schulden overnemen van buur

#1 , 09 apr 2019 09:48

Hallo, ik woon in een appartementsgebouw waarvan een syndicus de facturen beheert.
1 buur heeft al een tijdje zijn facturen niet betaald. Nu wilt de syndicus dat alle buren van het gebouw de facturen van deze wanbetaler voorschieten (mijn deel is ruim over de 1000euro).

Ik betaal altijd mijn facturen op tijd, ik heb weinig zin om de facturen van iemand anders te betalen terwijl deze net een nieuwe Porsche heeft gekocht!

Is dit wettelijk verplicht? Zoja, onder welke artikel?
Indien nee, waar staat dit ergens beschreven?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 09 apr 2019 10:05

Bent u eigenaar of huurt u?

Wat heeft de syndicus al ondernomen om de schuld in te vorderen?
terwijl deze net een nieuwe Porsche heeft gekocht
.... Heeft die buurman dat gekocht, of zijn bedrijf, of....

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 apr 2019 11:41

Syndicus kan de mede-eigenaars aanspreken voor het betalen van de schulden als er een mede-eigenaar in gebreke blijft dit te doen. Alternatief is dat water/gas/elektriciteit wordt afgesloten bij niet betaling. Syndicus heeft een aantal mogelijkheden om die kost te recupereren. Hij kan de huurders van het betreffende appartement vragen de huur rechtstreeks aan hem te betalen, hij kan naar de rechtbank stappen en mede-eigenaar laten veroordelen en/of bewarend beslag laten leggen op,het appartement.
Maar dat zijn zaken die maanden kunnen aanslepen, en als er niet voldoende geld op de rekeningen staat is hij wel verplicht zijn geld bij de andere mede-eigenaars te gaan halen (niet bij de huurders)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 09 apr 2019 13:02

Kan hij ook derdenbeslag laten leggen bij de huurder? Kosten moeten dan wellicht toch worden voorgeschoten door de (andere) eigenaars ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 09 apr 2019 14:13

Omdat de rekeningen moeten worden betaald dienen de andere eigenaars voor te schieten.
Syndicus moet wel nodige doen om terug te vorderen van de wanbetaler.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”