Lastige buren

onsdroomhuis
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Lastige buren

#1 , 08 apr 2019 10:08

Graag jullie mening over volgend probleem.
Sinds de zomer van 2017 zijn wij (mijn nieuwe partner samen met onze 4 kinderen die we week om week bij ons hebben) verhuisd naar onze huidige woning. We hebben er 2 jaar over gedaan om de voor ons ideale woning te vinden waar we ruimte hadden om alle kinderen een eigen kamer te geven. We hebben hiervoor echter de volledige zolder moeten omvormen tot 2 slaapkamers waarbij er zelfs een nieuwe trap geplaatst werd. Van bij de aanvang van de werken kregen we reeds te maken met onze buren die blijkbaar veel last hadden van het lawaai. Zij zelf hebben een dochtertje die toen 9 maanden oud was. Ze hebben ons toen gevraagd om hen te laten weten wanneer er werken gepland waren zodat zij daar rekening konden mee houden en dan niet thuis te zijn. Voor deze situatie hadden we alle begrip omdat we beiden weten dat baby's overdag nog veel slapen. Probleem is echter dat we nadien bij elke klus waarvoor we niet hadden verwittigd (een paar keer kloppen of een aantal gaten boren) steeds berichten kregen of er werken gepland waren. Op voorhand konden wij nooit met zekerheid zeggen wat er ging gedaan worden en voor het minste hadden wij ook niet het idee om hen steeds te verwittigen. Toen de grote werken op zolder gedaan waren, kwamen er klachten over het dichtslaan van binnendeuren, wat ook voor overlast bleek te zorgen. Daarna was het de beurt aan de vliegendeur die te hard dicht slaat. Aan beide problemen heb ik een oplossing gevonden door rubberen strips te kleven.
Een aantal maanden geleden heb ik zelfs politie over de vloer gehad omdat ik op zondag 'aan het verbouwen' zou geweest zijn. Hier ging het over een buitenkraan die lekte en die dringend moest vervangen worden omdat de muur reeds nat was. Op zondagmorgen, 9.45u, heb ik dan met hamer en bijtel de oude kraan wat moeten vrijmaken, wat niet meer dan wat een 15 tal keer kloppen was. Gevolg was een boze buurman aan de voordeur die me de huid vol schold en me de kans niet eens liet om uit te leggen wat er gebeurd was. Hij heeft toen de politie gestuurd en zij kwamen tot de vaststelling dat ik niet in overtreding was.
Op de vraag of we geen isolatie konden voorzien hebben we, net zoals we reeds aan de buren verteld hadden, hen gezegd dat volgens isolatie-experts muurisolatie in ons geval geen oplossing zou bieden omdat het geluid in ons geval ook via de vloer overgaat.
Van de vorige eigenaar hebben we vernomen dat zij tijdens hun tweejarig verbouwen nooit de vraag hebben gesteld of er enige vorm van overlast was maar de ene mens is duidelijk wat verdraagzamer dan de andere. Op de duur moeten we constant opletten om toch maar geen lawaai te maken. Wij horen hen ook maar storen doet het ons niet.
Zij zelf gaan binnen dit en 2 jaar beginnen bouwen en bijgevolg zullen zij van ons lawaai verlost zij en wij van hun geklaag.
Sinds deze gebeurtenis hadden we niets meer gehoord. Tot ik gisteravond opnieuw een bericht kreeg dat de maat vol is en dat het dichtslaan van de deuren moet ophouden of dat politie of vredegerecht zullen worden ingeschakeld. Meer doen aan die deuren dan hetgeen ik heb gedaan kan ik echter niet doen en wat dat slaan met de deuren betreft, is dit nooit het geval.
Wat moeten we hiermee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 08 apr 2019 10:30

Aangezien er nooit echt overlast werd en wordt vastgesteld; klacht indienen wegens belaging? Eerst buren waarschuwen met AS uiteraard. (en met vriendelijke groeten).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 08 apr 2019 10:38

is er in uw gemeente niet zo'n dienst voor burenbemiddeling?

Reclame

onsdroomhuis
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2019 14:48

Burenbemiddeling gaat in dit geval geval niet helpen mits hij ervan overtuigd is dat hij in zijn recht is. Zelfs nadat hij zich vorige keer mateloos belachelijk heeft gemaakt bij de politie, dreigt hij er nu opnieuw mee. De hele wereld moet zich aan hem aanpassen, zoveel is duidelijk

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 08 apr 2019 14:53

Direct over naar plan #2 dan.

En dan ook na aangetekende brief zonder resultaat, klacht indienen.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 08 apr 2019 14:56

Burenbemiddeling gaat in dit geval geval niet helpen mits hij ervan overtuigd is dat hij in zijn recht is. Zelfs nadat hij zich vorige keer mateloos belachelijk heeft gemaakt bij de politie, dreigt hij er nu opnieuw mee. De hele wereld moet zich aan hem aanpassen, zoveel is duidelijk
Dat is een beetje kort door de bocht. Bij dergelijke conflicten is het meestal zo dat de partijen vinden dat zijzelf gelijk hebben en de andere ongelijk. Ik zou de optie burenbemiddeling toch niet bij voorbaat afschrijven. Betrokkenen moeten er natuurlijk wel eerst voor open staan.

Anderzijds hoeft u zich inderdaad niet te laten afdreigen door de buur. Als hij meent bij politie of gerecht wel zijn gelijk te kunnen behalen, dan moet hij dat maar effectief doen in plaats van dat als voortdurend dreigement te gebruiken.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”